Followers

Monday, May 18, 2009

Budak Setan ke Versi Filem?


Tadi aku sempat belek surat khabar UTUSAN. Dalam sisipan mega aku terbaca cerita pasal Lisa Surihani. Macam biasalah, kalau baca cerita hiburan ni aku cuma skim through the whole article. Tiba-tiba mata ternampak perkataan BUDAK SETAN dan AHADIAT AKASHAH. Aku berhenti skim dan terus baca the whole paragraph. Kata Lisa Surihani, dia akan berlakon filem ke-7 berjudul Budak Setan, yang diadaptsi dari novel popular tulisan Ahadiat Akashah. Hati aku bercampur baur masa tu. Suka ada, tak suka pun ada. Suka sebab novel Budak Setan ni salah satu novel bacaan aku masa zaman sekolah dulu. Seingat aku, masa tu aku baru naik sekolah menengah, dan kawan aku bernama Intan yang kenalkan aku dengan novel ni. Inilah novel yang membuatkan aku berminat membaca novel bahasa Melayu. Sebelum tu, semua bahan bacaan aku dalam bahasa Inggeris sebab aku tak larat nak baca ayat-ayat dalam novel melayu yang pada aku masa tu ayatnya terlalu 'berat' (perhatian, ketika itu aku baru berumur 13 tahun ye). Novel Budak Setan nilah yang berjaya membuka mata aku terhadap karya-karya penulis Melayu. Bahasa dia memanglah tidak membuatkan kita akan berjaya score dalam subjek bahasa melayu, tetapi sekurang-kurangnya penulis berjaya menarik perhatian anak muda untuk membaca melalui slanga remajanya. Aku ingat lagi masa tu semua kawan-kawan aku tangkap 'cintan' dengan Kasyah(hero Budak Setan). Semua berangan nak jadi Ayu (heroine Budak Setan) masa tu. Heheh...zaman budak-budak. Kalau ingat balik memang merah muka jadinya.


Yang buat aku tak suka ada 2 sebab. Satu memang aku tak suka novel kesukaan aku orang buat drama atau filem sebab mereka akan tokok tambah sampai hilang seri cerita yang original. Tapi nak salahkan produser pun tak boleh sebab naskah filem dan novel berbeza. No 2 yang buat aku tak suka adalah pelakon yang akan melakonkan watak Ayu dan Kasyah tu. Alahai...kalau dari apa yang aku baca tadi, nampak gaya macam Farid Kamil je yang bakal jadi Kasyah dan Lisa Surihani akan jadi Ayu. Oh, tidak!!! Maaf, aku tak dapat nak bayangkan mereka membawa watak 'lagenda' ni. Bolehkah Farid Kamil jadi 'budak setan'? Dan Lisa Surihani menjadi Ayu yang 'ayu'? Aku cuba bayangkan muka Farid Kamil. Kemudian aku bayangkan si Kasyah. Bolehkah Farid Kamil menjadi 'sehebat' Kasyah? Bolehkah dia menghayati dalamnya cinta Kasyah pada Ayu? Dan Lisa Surihani, suaranya terlalu 'kasar' untuk menjadi Ayu. Hai..entahlah..Jadi atau tidak filem ni aku tak taulah sebab dari bacaan aku tadi cerita ni masih dalam peringkat pre-production. Tapi kalau betul jadi? Huwaaaa...rosak imej Kasyah aku!!

9 comments:

  1. Farah! kita serupa!...otw nk gi opis terdengar berita pasal citer ni...mmg x suka farid kamil yg semacam tu..ngn lisa surihani...huhu..tgk citer apatah yg dorg berlakun berdua tu pun mcm x menarik..ini cerita ni pulak...tapi entahlaa...hrp2 ada perbezaan laaa...kalau awal ashari ke...emmm...erkk??saper lagi pelakon lelaki melayu yg awal 20-an ya?? mcm x ada jer...hehehe..pelakon perempuan saper ek??..emmm..mcm x ada gak..huhuh.sedey tul...

    ReplyDelete
  2. memang jue..kalau betul jadi diaorang dua berlakon filem tu..aduh..kecewa sungguh...patutnya buatlah sesi mencari kasyah dan ayu...ambil muka2 fresh yang kite tak pernah tengok...barulah semangat nak tengok..ini karang, kalau tengok farid kamil jadi kasyah, takut terbayang dia dalam cite rempit pulak! hancuss!!

    ReplyDelete
  3. Sayang sekali akak tak pernah baca buku tulisan Ahadiat Akashah. Sebelum ini akak tak minat baca novel. Hanya setelah mula menulis baru ler terhegeh-hegeh nak membaca. Bayangkanlah berapa banyak novel telah diterbitkan? Mati aku nak membacanya.

    Pinjam boleh buku citer tu... nak cari mana-mana bookshelf rasanya dah tak ada.

    ReplyDelete
  4. hehe..nanti saya kena check dalam kotak kak zara..takut dah kena kebas dgn member2...saya dulu hanya beli lagenda budak setan je..compalation utk the whole series..kalau ade nanti saya bgtau kat akak ye..

    ReplyDelete
  5. bila baca entry ni teringat masa saya nak spm dulu, malam tu saya pulun baca novel budak setan ni la..sampaikan hancuss kertas fizik saya hehehe..saya pon suka sgt ngan cite kasyah dan ayu tu..terlalu menyentuh hati..dan sy pon risau gak kalau novel tu jadi filem takut dah tak sama..agaknya pelakon malaysia ni dah tak sesuai kot utk watak kasyah hehe..

    salam,
    intan

    ReplyDelete
  6. salam intan,

    heheh..betul2..tak de pelakon malaysia yang boleh bawa watak kasyah yang cool tapi romantik tu..

    ReplyDelete
  7. tak nak la awal ashari jadi kasyah jue tak sesuai, farid kamil lagi la...hehehe..

    kasyah ngan ayu ni dah kira jd udara dan dara lagenda zaman sekolah-sekolah dulu kan..

    klu nak buat filem better cari muka boleh jual dan menepati standard kasyah yg gila2 dalm tu dan ayu yang lemah lembut..

    baru ni tgk farid kamil ngan lisa dalam 3 janda. hulamak..betul ke lisa awek dia? huhuhu tak sesuai..tp suka ngan lisa masa berlakun citer obsesi dgn remy ishak..

    ReplyDelete
  8. itulah nita...lisa tu kira ok jugak berlakon..dalam obsesi dia best jugaklah..tapi nak suruh dia bawak watak ayu? hmmm...tak sesuai!!
    farid kamil lagi le..w/pun ada certain story dia nampak ok..tapi tak boleh bayangkan dia jadi kasyah...tgk ajelah kalau cerita ni jadi kenyataan..jgn rosak filem sudah..

    ReplyDelete
  9. Biau ler budak farid tu lakonkan watak kasyah tu... mama ler tau meletop citer tu nanti. Akak memang nak tengok filem tu.

    Caya la Diat...
    Farah, Jue dan Anita doakan Diat sukses.

    ReplyDelete