Followers

Google+ Followers

Monday, September 14, 2009

Salam Aidilfitri

Sedar tak sedar dah hampir tiga minggu kita berpuasa. Kurang dari tujuh hari lagi, kita akan menyambut ketibaan Syawal pula. Cepat betul masa berjalan meninggalkan kita kan? Makin dekat Syawal bermakna makin hampirlah kita ditinggalkan Ramadhan. Macamana Ramadhan kawan-kawan semua? Dah tercapaikan semua niat di awal Ramadhan dulu? Huhuhu...bagi aku, ada nita yang terlaksana dan ada juga yang tidak. Khatam Quran alhamdulillah hampir berjaya. Cuma solat terawih aja yang ngongak. Ada masanya aku pergi, ada masanya tak pergi. Tapi masa dah berlalu kan. Tak guna dikesalkan. Doa aku moga tahun depan kita semua berpeluang bertemu Ramadhan lagi dan dapat menyempurnakan Ramadhan kita dengan jayanya. Inysa-Allah.
Persiapan raya tahun ni kami semua buat ala kadar aje. Tak ada tukar langsir atau apa-apa yang baru. Kami pakai aje langsir yang kami gunakan waktu kenduri kahwin itu hari. Hehehe..yang benonya aku malas nak tukar benda-benda tu semua. Lagipun langsir yang ada tu masih elok lagi. Tak payahlah nak membazir kan? Kuih raya macam tahun-tahun lepas, kami buat sendiri. Mak aku ada ambil tempahan buat kuih kan. Jadi terlanjur dia siapkan kuih tempahan tu, kami buatlah sekali untuk rumah.
Raya tahun ni kami akan beraya di Selayang aje. Kalau tak ada apa-apa halanngan, lepas solat raya kami akan balik ke Melaka. Pergi melawat saudara mara dekat sana. Raya ni office aku tutup seminggu. Aduh..pening juga kepala fikir nak buat apa cuti lama-lama tu. Nak jalan rumah saudara mara pun aku rasa tiga hari raya dah habis ronda kot. Almaklumlah, saudara mara aku duduknya sekitar Melaka dan KL je. hehehe...pusing-pusing, tang tu jugak.
Dikesempatan ini aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua ahli keluarga dan teman-teman aku. Buat mak dan ayah (aku tahu adik aku akan sampaikan kat diorang lepas ni) Selamat Hari Raya saya ucapkan dan mohon maaf zahir batin atas semua kekurangan saya. Buat adik-adik aku, Alan, Eyma, Ami, Farid dan Fuad, salam aidilfitri dari along.
Buat teman-teman dan kenalan aku; Anita, Jue, Kak Zara, Kak Non, Putri Lily, Kak Noorul, Liza, Reben Merah, Sonata, Abang Khar, Kash, Palwasha, Ani, Omi, Nurul, Fasya dan semua pengikut blog ini, blog Kasih Ilham dan Nadi, aku ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Aku mohon maaf zahir dan batin kiranya sepanjang perkenalan ini aku ada berkasar, membuat kesalahan atau mengecilkan hati kalian. Semoga persahabatan yang terjalin antara kita ni akan berkekalan hingga sampai masanya. Buat silent reader Kasih Ilham dan Nadi, Salam Aidilfitri buat anda semua. Terima kasih kerana sudi membaca karya saya yang serba kekurangan itu. Mohon maaf jika ada kesalahan atau kesilapan yang saya lakukan di blog-blog ini.
Oh ya, sebelum terlupa. Bagi mereka yang akan memandu balik ke kampung pada musim perayaan ini, selamat memandu aku ucapkan. Tolonglah memandu dengan berhati-hati. Ingatlah keluarga yang menunggu kepulangan anda semua. Biarlah wajah anda yang dilihat mereka saat pintu rumah terbuka. Bukannya wajah anggota polis yang datang membawa khabar buruk tentang anda.
Akhir kata, Salam Aidilfitri buat semua pembaca blog The Who In Me. Mohon maaf zahir dan batin buat kalian semua...

Salam Aidil Fitri,
Farahusain

Tuesday, September 1, 2009

Salam Merdeka

Sana-sini orang sibuk mengucapkan selamat meyambut hari kemerdekaan. Yang buat aku ketawa sendiri tu bila aku baca satu ucapan salam merdeka di FB dari seorang teman lama. Aku ketawa bukan sebab ucapan itu tapi sebab mengenangkan sikap si penulis ucapan yang selama ini selalu saja berunsur negatif. Ada saja yang tak kena di mata dia sampai kadang-kadang aku rasa nak jerit saja pada dia 'Kau ajelah yang mentadbir negara!' Itu tak betul..ini tak betul...rungsing aku bila bercakap dengan dia. Lebih-lebih lagi kami berlainan kaum, jadi kadang-kadang tu perbualan kami tu boleh bertukar jadi debat yang hangat. Sampai satu ketika aku rasa aku lebih banyak membuang masa bila bercakap dengan dia. Tapi disebabkan kami bersahabat, aku gagahkan jugalah diri mendengar kata-kata dia walaupun bicara dia tu boleh buat telinga berdesing.
Malam Ahad lepas aku menonton filem 1957-Hati Malaya. Cepat-cepat aku sms dia sebelum filem itu mula. Pada dia aku pesan 'tonton filem ni. hayati dan fahami betul-betul maksudnya'. Heheheh...lepas sahaja habis filem tu, dia balas sms aku ' :)' (ikon senyum). Entah apa maksud dia, aku pun tak faham. Mungkin dia dapat hayati filem tu atau mungkin juga tidak. Atau mungkin dia faham yang aku cuba nak perli dia. Entahlah...Yang pasti, air mata aku tengah berlinangan masa tu.
Buat semua teman-teman di sini, salam kemerdekaan aku ucapkan pada semua. 52 tahun bukan satu jangkamasa yang singkat. Dah banyak yang kita perolehi dalam tempoh ini. Semuanya hasil perjuangan dan pengorbanan datuk nenek kita. Tugas mereka telah selesai. Mendapatkan kemerdekaan buat anak cucu mereka. Buat bangsa mereka. Tapi tugas kita dan mereka yang akan datang belum lagi selesai dan tak mungkin akan selesai selagi bumi Malaysia ini masih wujud di peta dunia. Tugas kita sama beratnya dengan tugas mereka. Memelihara apa yang kita ada hari ini agar ia dapat terus kita dan generasi akan datang nikmati. Hari ini kita dah boleh nampak ada tangan-tangan 'nakal' yang cuba merosakkan kedamaian yang kita ada sekarang. Tegarkah kita melihat semua ini musnah? Tepuk dada tanyalah iman...