Followers

Google+ Followers

Wednesday, December 3, 2014

Dear Cinta 2.0 - Bab 2

Dear Cinta…Trouble in paradise?

Ok. Pesanan untuk diri sendiri. Lain kali jangan nak mengadu pada kawan baik sendiri kalau tengah perang dingin dengan buah hati sendiri. Sebabnya? 

1. Dia kawan baik yang dah kenal kita luar dan dalam dan dia tak akan takut nak keluarkan pendapat dia walaupun pendapat tu boleh buat kita nak sentap 30 hari!

2. Dia kawan baik yang dah kenal kita luar dan dalam dan tak akan lapik sikit pun cakap dia walaupun dia tahu kata-kata dia tu boleh sakitkan hati kita.

Nombor 1 & 2

Senang cakap, sebab mereka kawan baik kita maka mereka hanya nak yang terbaik untuk kita. Sebab itulah mereka tak teragak-agak nak betulkan kita kalau kita salah. Betullah agaknya kata-kata pujangga. Sahabat yang baik adalah yang berkata benar dengan kamu, bukan yang membenarkan kata-kata kamu. Truth sucks!

“You’re suppose to side with me!” ujar Tasneem geram.

Dayah pandang Tasneem. “Grow up!”

What the… Tasneem pandang Dayah tak puas hati. Terkumat kamit mulut nak mencari perkataan yang sesuai untuk serangan balas tapi sudahnya yang keluar…

“Shut up!” Kata-kata orang yang mengaku kalah. 

Dayah senyum sinis. Muka bangga gila sebab menang lagi. Yeay! 

“Benda kecil macam ini pun kau nak besar-besarkan. Tolonglah, Tasneem. Jangan nak cari pasal hanya kerana benda remeh gini, boleh tak?”

Tasneem dah jatuh rahang. “Amboi…sedapnya mulut bercakap. Sebab bukan kau yang kenakan, senanglah kata benda remeh. Cuba nanti kalau ex-girlfriend si Iman tu muncul. Boleh ke kau nak berlagak tenang sangat?” soal Tasneem separa mencabar. 

“Boleh je.” Tenang saja si kawan baik menjawab.

“Pfttt!”

“Betullah. Kau nak tahu kenapa?”

Tasneem angkat kening sebelah, menanti jawapan Dayah.

“Because Iman never had a girlfriend.” Selamba sahaja muka Dayang beri jawapan.

Jatuh rahang sekali lagi. “What?”

Iman, stok menantu-pilihan-ala-imam-muda itu tak pernah ada teman wanita? Tapi kalau fikir secara logik pun, masuk akal juga perkara itu. Si tinggi lampai, berjanggut ciput dan selalu bercakap dengan nada lembut tu bukan jenis hu-ha-hu-ha. Kata Dayah, arkitek muda itu bukan jenis yang suka masuk kelab atau melepak tak tentu hala. Kalau ada masa lapang, dia rela bawa kereta rentas tiga sempadan negeri untuk balik ke kampung melayan ibu dan ayah. Selain dari itu, hidup Iman hanya berkisar dengan kerja…kerja…kerja.

Dayah angkat bahu. Tangan kembali rancak menekan papan kekunci desktopnya. 

“But even if he had an ex, I would't worry much. Sebab saat aku terima dia dulu, saat tu hati aku dah yakin dengan dia. Dengan hubungan kami. Come on, Tas. Nisha tu macam Ariff cakaplah. She was his past. Leave it there. It's you and him now. Live for the moment. Lagipun, cuba jujur dengan aku...” Dayah kalih memandang dia semula.

“Kalau apa yang Ariff cerita bukan apa yang kau nak dengar, dah cukup kuat ke hati tu?”

Tasneem terkedu. Cukup kuat ke? Rasanya tak... kut. Kalau kuat, takkanlah sikit punya hal pun dia nak merajuk macam ini,kan? Crap! Memang aku suka cari masalah.

“Taklah tu,kan?” sinis Dayah.

Tasneem diam. Tak nak menyahut. Tak guna nak tegakkan benang basah. Kalau dah namanya bercakap dengan peguam, memang payah nak menang!

“So? Nak perang dingin lagi ke?”

 


TAK NAK. Dia tak nak perang dingin lagi. Sebab itulah petang ni dia tercangak kat depan Good Life Fitness. Dia buat keputusan nak jadi orang dewasa dalam hal ni. Merajuk tak pasal-pasal tentang hal yang remeh macam ini? Lagipun mungkin dia dah patut ikut nasihat Dayah. 

“It’s me and you now. Live for the moment.” 

Berbekalkan nasihat itu, akhirnya Tasneem beranikan diri ke GLF. Tapi belum pun sampai sepuluh minit dia kat sini....

            Boleh tak dia rasa macam nak menjerit sekarang? Mamat ini memang suka buat hati dan kepala dia pusing! Dia bukan reti nak baca bahasa badan ni nak-nak bahasa badan Ariff Hakimi. Dengan muka beku tak ada riak macam itu, dia pun tak tahu apa yang sedang dirasai lelaki itu. Nak kata marah, tak nampak muka marah. Nak kata tak marah, habis kenapa Ariff tak layan langsung sejak dia masuk ke GLF tadi? Punyalah banyak peluang dia bagi. 

Dia sengaja berulang alik depan Ariff yang duduk di kaunter pendafatran dengan Wawa. Tak cukup dengan itu, dia sengaja borak-borak dengan Wawa. Tapi mamat tu tetap buat muka beku dengan telinga bersumbat earphone. Paling buat dia nak sentap, sikit pun Ariff tak angkat muka pandang dia. Macamlah besar sangat salah dia. Dia bertanya saja pun pasal ‘my past’. Bukannya ada niat lain. Lagipun dah dua hari kut perkara itu terjadi. 

Takkan sentap lagi? Ini kira baik dia nak beralah, buat muka tak malu datang ke GLF. Ini tanda dia nak minta maaflah kalau dia yang salah. Tapi sikit pun lelaki itu tak hargai. Arghh…serabut!

Tasneem lajukan kelajuan treadmill. Dia tahu. Tak boleh sebenarnya mulakan larian dengan kelajuan macam itu. Silap haribulan boleh kejang otot tak pun mendatangkan kecederaan. Dah lah tak warm up dulu. Tapi sebab geram punya pasal manalah nak fikir mana elok mana tak elok. Waktu macam ini, memang emosi yang kawal segalanya. Bukannya akal dia yang waras. Arghh, gasaklah! Jatuh ke…cedera ke…kejang otot ke…bukan ada orang nak ambil peduli. Pelupuk mata Tasneem mula hangat.

Di kaunter pendaftaran…

“Macam budak-budaklah abang ni!” bebel Wawa sambil menepuk lengan Ariff.

Sakit hati pula melihat perangai si abang. Dia tak tahulah apa yang jadi antara si abang dengan bakal kakak ipar dia (minta-mintalah menjadi!) Gaduh besar ke, gaduh kecil ke, dia tak tahu. Tapi kalau tengok muka keruh Tasneem tadi, rasanya mesti si abang yang punya angkara. Kesian pula tengok muka si bakal kakak ipar bila si abang buat tak tahu saja bila Tasneem datang dekat dengan mereka tadi. Nak kata tak sedar, rasanya Tasneem tu bukanlah saiz macam kacang sampai dia tak nampak. Nak kata tak dengar suara Tasneem berbual dengan dia tadi, lagilah tak boleh diterima akal sebab walaupun telinga si abang bersumbat dengan earphone, hujung earphone tu bukannya ada cucuk ke dalam mana-mana gadjet pun. Propa lebih!

“Apa hal korang ni sebenarnya?” tanya si adik sambil menarik earphone yang tersumbat di telinga si abang.

“Budak-budak jangan masuk campur hal orang dewasa.”

Wawa mencebik geram. “Budak-budaklah sangat! Umur kita je kecil dari abang tau. Tapi rasanya perangai kita ni lagi senonoh sikit dari perangai abang yang kononnya dewasa sangat tu, tahu tak?”

Ariff mengigit bibir, cuba menahan diri dari tersenyum. Tahu adiknya marah dengan perangai dia. Alah, bukannya dia ada niat apa-apa pun. Sengaja nak usik perasaan Cik Puffy. 

Dah dua hari perkara tu jadi. Dia pun dah boleh terima rajuk Tasneem. Malam tu sungguh dia terlupa pasal hal silam Tasneem. Terlupa tentang rasa 'insecure' Cik Puffy. Walaupun nampak macam Misi No.13 Tasneem dah berjaya tapi dia tahu tahap keyakinan Tasneem pada diri sendiri belum 100% lagi. Dan dia tak membantu dengan cara dia menangani hal berkenaan Nisha. 

Nisha. 

Sebaris nama yang pernah menghuni hati dia dulu. Bukannya niat dia nak berahsia dengan Tasneem tentang hal lalunya. Tapi bila mengingatkan Nisha, dia teringat tentang dia yang dulu. Tentang kegagalan dia yang lalu. Dan dia benci dengan Ariff Hakimi yang dulu. Yang pentingkan diri sendiri. Yang terlalu obses dengan kerja hingga orang-orang di sekelilingnya terabai. Dia mahu lupakan semua itu. Dia nak biarkan masa lalu dia tinggal di masa lalu. Dia tak mahu semua itu merosakkan hari yang sedang dan bakal dilalui. 

Itu maksud dia bila dia enggan menurut kehendak Tasneem. Tapi sayangnya cara penyampaian dia tak sampai hingga buatkan Tasneem terasa hati dan merajuk.

Mengingatkan Tasneem, dia senyum sendiri. Tasneem datang cari dia. Maknanya Tasneem tak merajuk lagi. Puas juga dia nak tahan senyum tadi bila tengok Tasneem berjalan ulang alik di depan dia. Rasa nak peluk pun ada bila Tasneem berdiri di depan dia berborak dengan Wawa tadi. Okey...peluk? Not good, Ariff. Belum halal lagi!

“Dah sengih pulak! Abang ni menakutkan tahu tak? Kejap masam. Kejap sengih. Macam orang gila pun ada Wawa tengok...”

Ariff ketawa. “Memang gila...abang tengah gilakan...” Kata-kata Ariff bila tiba-tiba telinga menangkap bunyi kekecohan di bahagian tengah gym.

“Apahal tu?” Wawa dah terlebih dahulu bertanya. 

Baru sahaja Ariff angkat punggung, namanya diseru Korie yang kelam kabut berlari ke arahnya.

“Bos...”

“Apahal Korie?”

“Tasneem...bos. Dia...”

Hati Ariff terus mengecut. Tas?




Tuesday, December 2, 2014

Dear Cinta 2.0 [Prolog + Bab 1]

Kisah ini saya tulis untuk mereka yang masih ingin membaca kisah Ariff dan Tasneem. Maaf andai manis terlebih gula, tawar tak bergaram atau tak hangat sepeti yang lain. I can't please everyone. I just write what my heart tells me to write.


Prolog
Dear Cinta…bukan senang nak dapat bahagia rupanya.
CINDERELLA, Snow White dan Princess Aurora. Siapa tak kenal dengan Disney Princess ini. Kalau dah namanya perempuan, masa kecilnya mesti sentiasa disogok dengan kisah-kisah dongeng yang melibatkan nama-nama ini. Kisah bagaimana mulanya mereka menjadi damsel in distress kemudian diselamatkan si putera raja yang kacak dan kemudian hidup bahagia selamanya. Tipulah kalau kata tak pernah sekejap pun dalam tempoh hidup ini, dia tak pernah berangan nak jumpa Prince Charming, The Prince dan Prince Philip. Dia pun teringin nak jumpa putera dia sendiri.
Waktu dia kecil, semua itu nampak mudah. Nampak macam senang saja nak jumpa putera idaman sendiri. Cuma perlu jadi lemah sedikit, mesti ada putera yang datang selamatkan diri. Cinderella, dapat mak tiri dan kakak tiri yang jahat cuma perlu tinggalkan sebelah kasut sahaja untuk temukan dia dengan Prince Charming. Snow White pula cuma perlu lari hidup dengan 7 orang kerdil dan gigit epal beracun untuk jumpa dengan The Prince. Princess Aurora lagilah mudah. Sebab jari tercucuk jarum hingga buat dia terlena bertahun-tahun menemukan dia dengan Prince Philip. Mudahnya nak menemui cinta dan bahagia selama-lamanya…
Tapi dalam hidup sebenar? Apa yang Disney lupa nak beritahu dia, dalam hidup sebenar-benarnya bukan mudah nak temui semua itu. Prince Charming? Bertuah badan kalau jumpa. Dalam kehidupan sebenar, dapat jumpa lelaki yang ada 1% persamaan dengan Prince Charming pun dah cukup baik. Dan bukan semudah itu nak menemui cinta yang bawa boleh dia ke arah bahagia untuk selama-lamanya. Banyak dugaan, cabaran dan ujian yang perlu dia lalui. Kalau kuat nak hadapi semuanya, alhamdulillah. Bahagia akan bersama. Tapi kalau tidak…
Kisah dia dan Encik Trainer mungkin berakhir dengan frasa ‘dan mereka hidup bahagia selama-lamanya,’ namun perjalanan nak menuju ke arah bahagia selama-lamanya itu tak semudah kisah Cinderella, Snow White dan Princess Aurora. Hampir saja dia hendak tertewas. Tapi…
If it’s meant to be, then it’s meant to be…

***
Bab 1
Dear Cinta…orang barat cakap curiosity killed the cat!
TIGA bulan. Tujuh hari. Dua belas jam. Hah! Itulah usia hubungan teman-mesra-dalam-hati-ada-taman anatra dia dan Ariff. Pathetic? Sebab dia boleh kira semua tu? Cakaplah apa saja, dia tak peduli. Sebab untuk kali keduanya dalam hidup dia, dia jatuh cinta. Dan untuk kali pertamanya dalam hidup dia, dia rasa bahagia sangat dengan cinta baru ini. Dulu dengan Zack the douche bag, dia tak rasa semua ini. Mungkin jugalah masa itu dia masih muda remaja. Jadi perasaan keanak-anakkan itu masih menebal. Sekarang ini, bila dah dewasa, rasa indah yang dia rasa dalam hati itu memang berbeza sangat dengan rasa yang dia rasa masa dulu. Faktor usiakah atau pun faktor pasangan belahan jiwa dia itu? Hurm…
Tiga bulan. Tujuh hari. Dua belas jam. Tak sangka dah banyak macam itu usia hubungan mereka. Tempoh yang cukup lama untuk dia dan encik trainer kenal hati budi masing-masing. Sepatutnyalah. Tapi walaupun nampak macam dah lama, walaupun dia rasa bahagia, jauh di sudut hati seorang Tasneem Sofi, ada sesuatu yang terbuku. Nak luah, tak terluah. Nak pendam, dia takut makin pendam lama-lama makan diri sendiri.
Arghhh! Serabut! Dia rasa nak tarik rambut sendiri tapi serupa orang tak betul pula jadinya nanti. Ini semua gara-gara sebaris nama yang dia dengar meluncur keluar melalui bibir Ariff tadi. Nama yang buat konsentrasi dia terhadap kerja terganggu dan jiwa dia kembali kacau…
“Laa...kau tak kenal siapa Nisha?”
Tasneem angkat bahu. “Adalah pernah terdengar nama tu sekali dua masa di GLF. Tapi setiap kali aku tanya dia orang cuma geleng dan kata tak penting pun dia tu. Jadi aku malaslah nak tanya lebih-lebih.”
“So kau tak tahulah Nisha tu bekas girlfriend buah hati kau tu?”
Tasneem telan liur. “Bekas girlfriend Ariff?”
Dayah angguk.
“Ariff Hakimi?”
Dayah juling mata ke atas. “Ada Ariff lain lagi ke?”
“Ariff Hakimi ex-lawyer a.k.a encik trainer aku tu?”
“Ya Allah, yalah Tasneem Sofi! Takkan Ariff tak pernah cerita?”
“Mestilah pernah!” Cepat dia jawab walaupun hakikat sebenarnya, encik trainer tak tak pernah cerita. Secara teknikalnya tak pernahlah. Cuma dulu Ariff pernah cakap dia tahu apa perasaan Tasneem masa baru lepas frust bercinta dulu. Jadi secara tak langsung Ariff dah pernah beritahu dia tentang bekas teman wanita dia dulu. Kan?
“Jadi Nisha tu teman wanita dia masa dia masih working in that legal firm?” soal Tasneem.
“Aku dengar macam itulah. Dia berhenti kerja sebab frust bercinta dengan Nisha tu. Kena tinggal. Kesian kan? Hensem. Baik. Punyalah cukup pakej macam itu pun kena tinggal juga. Kalau si douchebag macam Zack tu aku fahamlah juga. Tak reti bersyukur betul perempuan tu.”
Tasneem mengeluh sendiri mengenangkan perbualan dia dengan Dayah kelmarin. Sejujrnya dia pun tak adalah hendak ambil tahu sangat masa itu. Itukan kenangan lama Ariff. Benda dah lama, biarlah kekal jadi kenangan. Yang dia sibuk-sibuk nak ambil tahu buat apa. Cumanya perasaan ingin tahu dia tiba-tiba melonjak naik grafnya bila terdengar Ariff sebut nama itu ketika dia jawab panggilan dari Benny tadi. Lebih-lebih lagi bila air muka Ariff bertukar keruh sebaik sahaja nama itu disebut.
 “Babe…”
Tasneem tersentak. “Hah?”
Tasneem alih pandangan dari skrin computer ke arah Ariff yang ralit membaca e-book di Galaxy Notenya.
Ariff senyum kecil. “Lama lagi ke nak habis kerja?” tanya Ariff tanpa mengalihkan pandangan dari skrin telefon.
“Err…tak. Sikit je lagi. Awak nak cepat ke? Kalau ada hal, tak payahlah tunggu saya. Nanti saya balik sendiri.”
“Dah pukul 9 malam ni. You nak balik naik apa?”
“Teksi ada.”
“Hell no! Jangan harap I nak lepaskan you balik sendiri dah malam macam ini. Siapkan aje kerja tu. I tunggu. Kita dinner sekali. Ok?”
Tasneem tarik senyum. Angguk teruja. Mengebu-gebu hati dibuatnya mendengar nada prihatin dalam suara Ariff. Namun senyuman itu perlahan-lahan mati bila ada suara jahat mula tanam soalan-soalan negatif dalam hati dan fikiran.
‘Dulu dia begini jugakah dengan Nisha?’
‘Dulu Ariff jaga Nisha sebaik ini ke?’
‘Dulu Ariff sayangkan Nisha macam Ariff sayangkan dia ke?’
‘Mana lagi dalam. Sayang Ariff pada dia, atau sayang Ariff pada gadis bernama Nisha itu?’
Tasneem menggeleng laju. Arghh…Setan jahat! Jahat! Jahat! Tak boleh jadi! Kalau asyik fikirkan perkara-perkara macam ini, boleh kacau jiwa dibuatnya.
"Ariff..."
"Yes, Tasneem?"
Mendengar suara lembut Ariff, Tasneem jadi serba salah. Nak tanya atau nak buat senyap? Kalau tak tanya, nanti hati dia meronta-ronta hendak tahu. Kalau tanya, dia takut jawapannya tak seperti yang dia inginkan.
“Sayang?” 
Tasneem pandang Ariff. Sayang? Sedap saja bunyinya bila dilantunkan suara garau Ariff. Ariff jenis lelaki yang maksudkan setiap kata-katanya. Dan bila dia sebut sayang, maknanya Ariff memang sayang dia. 
Tasneem tarik nafas. Dalam. Yakin dengan itu, Tas. He loves you. Jadi tanya sajalah.
“Saya nak tanya sesuatu…”
Ariff dah senyum, tunggu soalan Tasneem.
“Siapa Nisha?”
Senyuman Ariff terus mati.
Oh o! Wrong question asked Tasneem. Tapi terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata kau tunggu sajalah akibatnya. Dan melihat air muka Ariff yang keruh, Tasneem tahu akibatnya tak seindah mana. Dada terus berdebar menanti reaksi encik trainer.
“Dah siap kerja?”  Dingin saja suara encik trainer bertanya.
Tasneem telan liur. Lain yang dia harapkan, lain yang ditanya. Aduh Tasneem, memang kau sengaja cari penyakit!
“Err...dah.”
“I tunggu dekat bawah.”
Terus encik trainer keluar dari kubikel dia dan berjalan ke pintu keluar. Tidak menunggu lama, Tasneem terus kemas barang. Dia dah kenal sisi baik Ariff. Dia dah jatuh suka dengan sisi nakal Ariff. Tapi sisi dingin macam tadi? Belum pernah nampak dan dia sendiri tak yakin hati dia cukup kuat hendak berdepan dengan sisi yang satu ini.
Selesai mengemas barang-barangnya, Tasneem terus dapatkan Ariff di luar. Laju langkah diatur menuju ke arah Ariff yang sedang bersandar di dinding dengan kedua belah tangan diletakkan ke dalam poket jeansnya. Muka? Keruh semacam. Macam orang tengah fikir masalah berat sahaja gayanya. Tengah fikirkan Nisha ke tu? Hati kecil Tasneem dah mula fikir yang bukan-bukan. Bad heart. Bad…bad…heart!
“Awak...”
Ariff tersentak. Terkebil-kebil dia pandang wajah Tasneem di sebelah. Untuk beberapa ketika, Ariff nampak ‘lost’.
“Tasneem?” Perlahan nama Tasneem disebut Ariff.
Hati Tasneem mula nak sentap. Kenapa nada suara Ariff macam terkejut sahaja nampak dia? Geram pula dia rasa.
“Yalah, saya. Or were you expecting someone else?” Perli Tasneem geram.
Ariff hela nafas berat. “Mengarut apa ni?”
“Habis tu yang awak buat muka terkejut nampak saya tu apasal?”
“Perasaan you sajalah. Dah, jom pergi makan dulu, lepas tu I hantar balik.” Ariff dah pasang langkah menuju ke tempat letak kereta.
Tasneem ketap gigi. Geram. Sentap. Kecil hati. Dia melangkah. Tapi bukan menuju ke arah Ariff, sebaliknya ke arah tempat menunggu teksi berhampiran. Mengada-ngada? Mungkin. Tapi dah nama pun teman wanita jadi dia ada visa khas untuk buat perangai macam ini.
Ariff keluarkan kunci kereta. Bila merasakan keadaan terlalu sunyi, dia berhenti lalu berpusing ke belakang. Berkerut dahi dibuatnya bila wajah yang dicari tak kelihatan. Mata meliar mencari kelibat Tasneem. Ariff mengeluh perlahan bila ternampak si pemegang hatinya menonong ke tempat menunggu teksi. Terus dia berpatah balik, mengejar Tasneem.
“Tasneem...”
Senyap. Langkah Cik Puffy makin laju ke hadapan.
“Tasneem...” Nada memujuk dah keluar. Tapi macam tadi, Cik Puffy masih buat tak tahu. Rasa sabar dah mula nak menipis tapi cepat-cepat dia istighfar. Cool, Ariff. Cool. Dia tak faham, jadi jangan nak salahkan dia. Ariff tarik nafas dalam.
Nisha...”
Akhirnya langkah Tasneem mula perlahan.
She’s my past.”
Langkah Tasneem terhenti terus. Ariff berjalan mendekati Tasneem, memandang tepat ke dalam mata Tasneem.
“And I don’t want to talk about her.”
“Why?” Perlahan Tasneem bertanya.
Ariff gosok leher. Why? Soalan yang paling dia paling nak elakkan sebab dia tak rasa kisah dia dan Nisha penting untuk dikongsi bersama. Benda dah lepas kenapa nak dikenang-kenang lagi.  Kenapalah orang perempuan ini suka hendak tahu perkara yang tak penting untuk dia tahu?
“It’s not important, Tasneem. Macam I cakap tadi. She’s my past. Just leave it there.”
Tasneem dah ketawa tanpa perasaan. Deja vu. Kenapa dia rasa macam pernah lalui situasi macam ini? Ariff dah mula nak berahsia. Macam Zack juga dulu. And I’m not going through this again. Tasneem genggam tangan, kuat.
“Just tell me something.”
“What?”
“Will she be a problem?”
“No!”
“Will you be seeing her again?”
“No! God! Kenapa tanya soalan-soalan macam ini?” Ariff dah mula rimas.
Tasneem pusing, pandang wajah Ariff dalam-dalam.
“Because I’ve been on this road before, Ariff. I don’t have it in me to walk on that same road again. Saya penat!” balas Tasneem tegas.
“Dahlah. Saya nak balik.” Tasneem dah melangkah menuju ke arah kereta Ariff tanpa memperdulikan muka Ariff yang dah merah padam menahan geram.
“I’m not Zack, Tasneem!” Ariff bersuara keras. Lengan Tasneem dipegang.
Tasneem terhenti.  Dia toleh ke tepi, pandang wajah Ariff dengan senyuman tawar di bibir.
“No, you’re not.” balas Tasneem perlahan. Dan itulah yang saya takutkan Ariff. Dengan Zack perasaan saya tak sedalam ini. Jatuh pun saya masih mampu bangun. Tapi awak? Kalau saya jatuh lagi kali ini, saya tak tahu saya cukup kuat atau tak nak bangun semula.
Namun kata-kata itu hanya mampu bergema di dalam hatinya.
Setengah jam kemudian, kereta yang dipandu Ariff membelok masuk ke sebuah kawasan perumahan yang letaknya di utara Kuala Lumpur. Niat nak makan malam terus terbantut bila soalan demi soalan yang ditanya pada Tasneem dibiar sepi tanpa jawapan.
“Nak makan tak?”
“Kita makan dulu ya?”
“Jom, kita dinner dekat Las Carretas. You suka Mexican food kan?”
Dua kali bertanya dia tahan lagi. Tak apalah walaupun terasa macam bercakap dengan dinding sekalipun.  Sayang punya pasal…
Tapi masuk kali ketiga, sabar dia pun ada had. Hati dia belum cukup kuat nak bersabar. Keperibadian Rasulullah yang satu itu belum lagi berjaya dicontohi sepenuhnya. Bila dah tiga kali bertanya jawapan yang dia terima tetap kebisuan, dia pun pilih benda yang sama. Diam. Tak nak cakap apa-apa. Nak merajuk sebab perkara remeh macam ini? Silakan. Agak-agak bila dah sedar betapa kebudak-budakkannya perkara ni, tahulah mana Tasneem nak cari dia. Terus kereta dilencongkan ke arah rumah  keluarga Tasneem.
Sekarang, tepat tiga puluh lapan minit perjalanan, Audi R8 milik Ariff berhenti di depan sebuah semi-D. Jeda. Yang kedengaran hanya suara The Great Big World asyik suruh Say Something.
“Perli ke apa?” Sempat Tasneem menggumam sendiri.
“Hah?” Ariff menoleh. Dia cakap sesuatu tadikan? Bibir dah mula nak menguntum senyum. Cik Puffy dah tak buat perangai lagi!
“Tak de apalah. Bye!” Terus pintu kereta dibuka dan Tasneem terus menonong masuk ke rumah tanpa menoleh lagi.
Di dalam kereta, senyuma Ariff mati terus. Dia memandang belakang badan Tasneem dengan hati yang bengkak. Kepala digeleng. Suka hatilah! Tak kuasa nak layan.

Friday, June 13, 2014

Cerkon XZ : Episode - Niat

Xander raup wajah. Hela nafas lega. Segala marker dan stensil di atas meja dicapai lalu disimpan elok-elok dalam laci meja. Kemas! Baru tenang hati dia nak tinggalkan pejabat. Kurang-kurang esok datang kerja, tak adalah serabut otak tengok meja tak berkemas.

"Jom." Iskandar,  kawan-sekerja-sebelah-kubikel dia menyapa.

"Pergi mana?"

"Masjid. Zidan, ikut sekali?"

Xander pandang Zidan. Hairan. Zidan dah sengih-sengih pandang Xander. Hairan tapi dalam masa yang sama syukur juga. Hairan, sebab tak pernah-pernah Iskandar ajak mereka ke masjid. Hatta hari jumaat pun mamat rambut pacak itu culas nak ke masjid. Tapi dalam hati Xander bersyukur juga. Mungkin dah terbuka hati dia nak jemaah sama.

"Sorry, bro. Aku ada hal sikit hari ni. Tak dapat nak ikut." Zidan mula simpan peralatan kerjanya ke dalam laci.

"Haah. Dah berjanji dengan orang hari ni. Esok lah..."

"Malam nisfu syaaban ni eloklah kita penuhkan masjid. Solat jemaah sama-sama. Malam ni jangan lupa bangun qiyam. Tak payah nak kejar sangat bola tu."

Aik! Xander dah pusing leher pandang Iskandar. Lain macam je bunyi. Iskandar dah senyum sinis. Sambil mata pandang replika bola yang dihias dengan bendera Brazil di atas meja Zidan. Dia geleng kepala. Nak perli rupanya.

"Bukan aku yang main atas padang tu. Nak kejar bola buat apa?" Selamba Zidan jawab.  Xander dah sembunyi senyum. Tahu kawan baiknya itu tengah cuba nak maintain cool.

"Tak adalah. Aku mengingatkan je. Heboh sangat pasal world cup. Bukan mendatangkan faedah pun." Nada Iskandar dah mula lain macam.

"Kalau tengok kau rugi ke?"

"Kalau dah melalaikan dan melekakan. Semua tu hiburan je!"

"Ada penganjur bola tu suruh kau tinggalkan kerja, lupakan ibadah untuk bola ke?"

"Err..."

"Pokok pangkal hati, Is. Kalau kau dah train hati kau tu dari awal untuk pentingkan benda yang wajib, tak akan timbul soal melalaikan. Tak salah kalau nak berhibur. Asal jangan  sampai goyah akidah."

Iskandar terdiam. Muka dah hilang warna.

"Zidan.." Panggilan dari Damia, bakal tunangan Zidan buat tiga pasang mata menoleh ke arah pintu masuk bilik kerja mereka.

"Ya, Damia?"

"Saya beransur dulu ya? Nak tolong mama apa yang patut."

"Eh...tunggu. Kita saing. Saya dah siap ni..." Zidan kunci laci, capai kunci kereta dan galas beg ke bahu.

"Mia..."

"Ya?" Damia pandang muka Xander.

"Tak payahlah susah-susah sangat. Hidangkan apa yang ada je."

Damia ketawa kecil. "Selama ni pun ada ke kami beriya sangat? Apa yang kami makan, itulah yang kami jamu kan?"

"Makan? You buat majlis apa Mia? Tak ajak I pun?" Sampuk Iskandar.

"Eh...tak ada majlis apa pun. I ajak diaorang buka puasa dekat rumah family I. You nak datang sekali ke? Jomlah..."

"Puasa?"

"Haah...puasa sunat khamis. Nak ikut ke? Jomlah. Boleh jemaah sekali nanti..." Pelawa Zidan.

"Err..tak apalah. Lain kali je..."

"Kalau macam tu, kami beransur dulu lah ye? Jumpa esok. Esok kita Jumaat sama dekat masjid."

"Aaaa...ok...ok. Eh..kejap. Esok aku ada meeting. Takut tak sempat. Korang pergilah berdua."

Xander cuma senyum nipis. Tangan capai bagpack. Sungguh dia tak terkejut langsung dengar kata-kata Iskandar.

"Aku balik dululah. Assalamualaikum. .."

"Waalaikumsalam. .."

Mia dah hilang di balik pintu diikuti Xander di belakangnya. Zidan paling akhir keluar. Tapi sebelum dia melangkah keluar, dia berpaling ke arah Iskandar.

"Is..."

"Huh?"

"Istiqamah..."

Iskandar buat muka blur.

Zidan senyum. "Istiqamah. Buat semua perkara biar berterusan. Nak solat jemaah di masjid, bukan setakat sebab nisfu syaaban saja. Qiyam, puasa sunat, zikir, baca Quran. Jadikan itu amalan harian. Tak mampu buat banyak, buat sikit. Biar kecil ibadah kita asalkan berterusan, itu dah cukup buat Allah sayang. Aku balik dulu. Jumpa esok. Assalamualaikum. ..."

Iskandar terdiam. Tak sangka mamat pendiam macam Zidan bila berkata-kata, ayatnya menusuk terus ke dalam hati. Memang makan dalam!

----
Author's note: Memang susah nak istiqamah. Tapi kalau betul nak buat...seribu daya.

Cerkon : XZ - Episose 'Kasut'

Xander hempas telefon atas meja. Dia mengeluh untuk kesekian kalinya. Lepas satu, satu. Mula-mula di belakang dia saja. Kali ini dah mula buat public attack. Arghhh!

"Kau ni apa hal?"

"Penat!" Jawab Xander sepatah.

Zidan ketawa. Tanpa alihkan pandangan dari design iklan terbarunya, dia bertanya lagi.

"Penat kenapa?"

"Layan karenah manusia. Serious. Aku rasa emotionally drain. Otak pun jadi blank. Apa mahunya mereka ni sebenarnya?"

"Selagi namanya manusia. Selagi ada nafsu, selagi itulah macam-macam mahunya, bro." Ujar Zidan selamba.

"Ada masa aku tertanya jugak, betul ke apa yang aku buat ni? Should I continue or give it all up?"

Zidan ketawa besar. "Ni yang melankolik sangat ni kenapa? Come on, X. Takkan sebab karenah yang satu tu, kau nak rasa down macam ni? Bro, there's more than 7 billion people in this world. Takkan kau nak puaskan hati semuanya kot? Mati bro, mati!"

Xander buat muka. "Tak adalah extreme sampai macam tu!" Artwork atas meja dikemas masuk ke dalam fail.

"Tapi aku bosan dengan cara diaorang!" Fail dicampak kasar.

"Well, that's life. Manusia ni Allah jadikan bermacam-macam. Takkan kau expect semuanya perangai sama je?"

"Kadang-kadang aku rasa mereka lupa. Macam mereka, aku pun ada hati dan perasaan. Sekali terkena bolehlah tahan. Tapi kalau berkali-kali?"

"Mereka tak lupa."

"Habis tu kenapa buat juga?"

Zidan angkat bahu. "They choose to ignore."

Xander diam.

"Ambil yang positif. Dump the negative crap. You can't please everybody. Satu tak suka kerja kau, ada dua lagi yang suka. Kenapa yang kau nak peningkan kepala fikir yang satu tu?"

Xander gosok leher yang lenguh.

"Ingat X, yang di atas tu tak akan uji kau kalau Dia rasa kau tak mampu nak handle."

Xander isgthifar panjang. Ya. Dia tengah diuji. Sabar Xander. Sabar.

---

Authors Note : Ada waktu, kita kena cuba letak diri kita dalam 'kasut' orang lain. 

Thursday, April 10, 2014

Hanya Dia...Cinta ~ Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2014



Bakal menemui anda di PBAKL April nanti.

Tajuk : HANYA DIA... CINTA
Penulis : FARAH HUSAIN
Harga : RM23/RM26(Sabah Sarawak)
Muka surat : 500

Sinopsis :

Kali pertama melihat si gadis, dia sudah terpaut. Kalau dah namanya Adhan Mikhail, apa yang dia hendak, itulah yang akan dia dapatkan. Langkah paling agresif dibuat. Hantar saja keluarganya merisik si gadis.

Tapi, kalau dah namanya Zara Harlina, apa yang orang nak, itulah yang dia tak akan beri.

"I. Nak. You."~ Adhan.
"Tapi… I.Tak.Nak.You!" ~ Zara

Adhan mengejar, Zara berlari. Bila si jejaka berhenti mengejar, Zara mula tercari-cari. Dia akhirnya mengakui, lelaki itu sudah mula menguasai hati.
Tapi bila dah berumah tangga, tak semuanya kekal indah macam waktu bercinta. Bibir yang selalu mengucapkan kata manis bergula dah mula bertukar nada.

“Kadang-kadang rasa penat bercakap dengan Zara ni. Abang tak tahulah, Zara dengar atau tidak.” ~ Adhan.

Hidup berumah tangga tak semudah yang disangka rupanya. Ujian demi ujian melanda hingga sampai ke satu tahap, Zara hampir berputus asa. Kata dua diberi pada si suami.

“Zara akan pergi. And I won’t be coming back too,” ~ Zara

Apakah yang akan dilakukan Adhan? Menyerah pada keadaan atau bangkit mempertahankan hubungan mereka? Mampukah kedua-duanya mengharungi ujian yang sedang diberi?


-------
Note : Order Belum dibuka.
Official order akan dibuka selepas Pesta Buku (5 Mei 2014).
Ejen akan buka order pada 15hb April tetapi pos hanya akan dibuat selepas Pesta Buku.

Thursday, February 20, 2014

Bab 10 - Hanya Dia...Cinta



Selesai sahaja perbincangan dengan Pengurus Perkhidmatannya, Zara terus naik ke biliknya di tingkat 13. Minggu ini jadualnya bakal sibuk lagi memandangkan tiga hari lagi ada majlis makan malam sebuah syarikat automobile terkemuka negara akan diadakan di hotel mereka. Sebagai Director Events dan Catering, menjadi tanggungjawab dia memastikan anak-anak buahnya menjalankan tugas dengan efisien. Hotel Emerald baru sahaja  dinaik taraf ke hotel Lima bintang jadi segala kualiti kerja perlu dijaga dan dipastikan sempurna.
Sampai sahaja di biliknya, Zara menuju ke meja setiausahanya, Yuezzie.
“Morning, Cik Zara,” sapa gadis yang berasal dari negeri di bawah bayu itu.
“Morning, Yuez. Any messages for me?”
“Only three. Cik Nadine nak jumpa cik. Your appointment with Encik Luqman from Equestrian Resort is postponed,” beritahu Yuezzie.
“Again?” Zara dah angkat kening sebelah. Masuk ini dah tiga kali temujanji dia dengan wakil resort di pantai timur itu dibatalkan. Serius atau tidak mereka ini hendak menjalankan usahasama dengan Emerald?
“Yes. Setiausaha dia cakap, Encik Luqman ada urusan peribadi yang tak dapat dielakkan.”
Zara dah menggeleng. Alasan itu lagi! Jemu dah telinganya mendengar.
“Macam inilah. You call EQ dan beritahu mereka kalau mereka serius dengan rancangan usahasama itu, sila hantar wakil mereka untuk kita sign MOU itu segera. Kalau tidak lupakan sahaja. Ada ramai lagi orang yang berminat nak jadi partner kita.” Tegas Zara. Dia dah tak boleh bersabar lagi. Kalau sekali dibatalkan ada jugalah ampunnya. Tapi kalau dah acapkali? Nampak sangat betapa tak seriusnya mereka.
“Baik, Cik Zara.”
“Ada apa-apa lagi?”
Tiba-tiba muka Yuezzie jadi ceria. Sehelai post-it note diserahkan kepada Zara.
“Your third message. From Encik Adhan Mikhail.” Yuezzie dah tersengih.
Selama dia menjadi setiausaha Zara, tak pernah lagi dia nampak bosnya ini menerima pesanan dari seorang lelaki yang tiada kena mengena dengan urusan pejabat. Ada masa dia ingat bos dia ini hati batu. Manakan tidak umur dah dua puluh lima tahun, cantik, kaya dan berpendidikan tinggi tapi tak ada teman lelaki. Aku yang muka kalah sikit sahaja dari Siti Nurhaliza ini pun dah bersuami!
“Adhan Mikhail?”Berdebar hati Zara dibuatnya sebaik sahaja mendengar nama itu disebut Yuezzie. Post it note dicapai. Panas pipi dibuatnya membaca pesanan si stubble.
“Call me…call me…call me.” Sampai tiga kali? Zara pandang wajah setiausahanya.
“He said this?”
“Yes.”
“Three times?”
“Yes.”
“No kidding?”
“No.”
“Macamlah tak boleh call I sendiri,” gumam Zara sendiri. Bukan Adhan tak ada nombor telefon dia. Selama ini pandai sahaja ganggu-gugat ketenangan dia dengan mesej-mesej manis-cheesey-overboard itu. Hari ini telefon pejabat pula? Saja nak kenakan dia ke apa? Hampeh punya Adhan!
“Actually dia ada cuba call Cik Zara. Tapi handphone cik off.”
Zara gigir bibir. Opss! Terlupa pula dia jenis yang matikan telefon kalau ada perbincangan atau mesyuarat. Sorry Mr Stubble. Tak fasal-fasal jadi mangsa kutukan dia.
“Cik Zara…”
Zara pandang Yuezzie sambil angkat kening.
“Siapa tu? Boyfriend eh?” Yuezzie dah tersengih-sengih. Dalam kepala dah terbayang-bayang bos dia di atas pelamin. Dengar nama Adhan Mikhail, dia dapat bayangkan mesti lelaki itu kacak bergaya. Barulah sesuai dengan bos dia yang cantik manis ini.
“Ehem…he’s just a friend. Dah. Sambung kerja. I nak pergi jumpa Cik Nadine.Call my handphone kalau ada apa-apa.” Zara cepat-cepat berlalu tinggalkan meja setiausahanya. Muka dah membahang bila mendengar ayat teman lelaki itu. Teman lelaki? Err…belum sampai masanya Adhan hendak dapat gelaran itu. Sekarang ini biar mereka berkawan dulu.
Dalam lif perjalan menuju ke bilik Nadine, Zara hidupkan Note II-nya. Berpusu-pusu pesanan masuk. Satu persatu dibelek dan bila tiba di pesanan dari lelaki bernama Adhan Mikhail, langkahnya terhenti.
‘Sayang…where are u?’
Zara dah angkat kening. Sayang? Amboi! Over sangat tu.
Jari laju skrol bahagian ikon whatsapp.
Zara :  x( (marah)
Tak lama kemudian dia terima balasan daripada Adhan.
Adhan:  :x  <3 b="" love="">
Zara: :-& (Sick)
Adhan :(( (crying)
Zara: Err…
Adhan : >:D< (hugs)
Zara dah juling mata. Memang mamat ni over! Kemudian dia membalas…
Zara: :| (straight face)
Adhan: -- /--@ (flowers) <3 b="" love="">
Zara menggeleng. Applikasi ditutup, telefon disimpan di dalam poket jaketnya. Makin dilayan, makin menjadi-jadi nanti.
 "Ah, ada je modal nak mengusik!" Dia mengumam geram. Tapi dalam geram, bibir dia tersenyum juga. Childish! But sweet...

Selesai perbincangan dengan Nadine, Zara kembali semula ke biliknya. Kerja-kerja yang menimbun menantinya diselesaikan satu persatu. Walaupun hati tak seratus peratus suka dengan kerjanya ini, tapi mengenangkan dia ada tanggungjawab terhadap babah dan mama, dia paksa juga diri sukakan tugasnya ini. Mujur jugalah dia memang minat event planning. Sebab itu bila babah suruh dia bekerja di Emerald dia minta babah tempatkan dia di bahagian event planning. Selepas tiga tahun, babah beri dia kepercayaan menjadi pengarah di jabatan Events dan Catering sebaik sahaja Uncle Manaf, pemegang jawatan itu sebelum ini bersara.
            Zara menguap kecil. Tiba-tiba terdengar perutnya berbunyi. Dia melirik ke jam Omega di tangan. Hah! Dah pukul 3.00 petang? Ya Allah, patutlah mengantuk dan perutnya dah berdendang. Lapar!
            Hendak turun, malas. Dia tengok fail-fail di atas meja. Ada tiga lagi yang perlu disemak. Kalau turun, semua itu akan ambil masa. Lebih-lebih lagi  kalau ada orang hendak temankan dia makan sekali. Hendak menolak, nanti dikatakan majikan sombong. Hendak melayan, nanti dia akan lewat naik ke atas. Bila zaman kerja nak selesai?
            Telefon dapur sajalah! Zara angkat telefon. Tapi belum sempat dia hendak tekanextension ke bahagian dapur, pintu biliknya diketuk.
            “Masuk…” Arah Zara dengan ganggang telefon masih melekap di telinga.
            Dari balik pintu, kepala Yuezzie menjengah ke dalam.
            “Cik Zara…err…ada orang nak jumpa.” Yuezzie dah senyum simpul di balik pintu.
            “Siapa?” Zara belek organizer di atas meja. Setahunya, dia tak ada apa-apa temujanji hari ini.
            “Encik Adhan Mikhail…”
            Zara terkejut sekejap. Adhan Mikhail? Biar benar!
           “Siapa?” Soal dia sekali lagi. Manalah tahu kotlah sebab lapar jadi pendengaran pun bermasalah sekejap.
            Dari mejanya dia nampak Yuezzie bercakap-cakap dengan seseorang di luar. Kemudian setiausahanya itu ketawa kecil sebelum kembali menjengah muka ke dalam.
        “Katanya your knight in shining armour datang nak menyelamatkan tuan puteri kesayangan,” ujar Yuezzie diselang seli dengan ketawa.
            “What?” Zara dah jatuh rahang. Telefon terlepas dari tangan, jatuh ke atas meja.
            Yuezzie hilang dari balik pintu. Tak lama kemudian ada bungkusan yang dipegang seseorang muncul di balik pintu. Perlahan bungkusan itu diturunkan ke bawah sebelum kepala Adhan dengan wajah yang sedang tersenyum senget muncul di balik pintu.
            “Hai, princess.”
            “Err…hai…”
            “Can I come in?”
            Nak cakap tak boleh, kaki dah masuk sebelah. Dan bungkusan yang dibawa Adhan mengeluarkan bau yang buat perut dia berdondang sayang semula. Temptation!
            “Masuklah…”
            Adhan melangkah masuk, menghampiri meja Zara.
            “May I?” Adhan minta izin hendak mengalihkan fail-fail di atas meja Zara.
Zara cuma mengangguk. Tiba-tiba lidah jadi kelu pula hendak berkata-kata. Apakah?
“You belum lunch, kan?”
Zara geleng dua kali.
      “Kerja, kerja juga Zara. Tapi waktu makan jangan lupa. You tu ada gastrik kan? Kalau sakit nanti siapa susah? Sementara kita belum kahwin ni, tolong jaga diri tu ok? Dah kahwin nanti biar I jagakan,” ujar Adhan selamba.
Ya Tuhan! Is this guy for real? Terkedu Zara dibuatnya. Terharu pun ada juga. Tak pernah-pernah lagi ada orang jaga dia sampai macam ini.      
“Dah, makan dulu. Kerja tu lepas ni sambung.”
Bungkusan yang dibawa diletakkan di atas meja. Bekas berlabel Café #2 dikeluarkan lalu diletakkan di hadapan Zara. Sepasang sudu dan garfu plastic disusun di tepi bekas makanan. Sebotol air mineral turut dikeluarkan lalu dibuka penutupnya sebelum diletakkan di sebelah bekas makanan tadi.
Zara terkebil-kebil pandang nasi goreng nenas kegemarannya. Masih panas berasap!
“Err…”
“Jangan risau. I tak letak cendawan. I tahu, you tak suka, kan?”
Zara dah ternganga.Sebenarnya dia nak tanya soalan lain, tapi apa yang diberitahu Adhan buat dia jadi tergamam kejap. Sungguhlah macam kawan-kawan dia kata. He’s really into me! Kalau tidak masakan semuanya tentang dia Adhan tahu. Sampaikan dia tak suka makan cendawan pun Adhan teliti. Arghh…kenapa baik sangat ni?
“Zara?”
“Hah?” Zara pandang muka Adhan.
“Makanlah. Nanti dah sejuk tak sedap. Penat I masak, tau.”
“You masak?” Soal Zara tak percaya. Dia pandang Adhan atas bawah. Dengan berpakaian pejabat macam ini, Adhan memasak? Tiba—tiba dia terbayangkan jejaka di hadapan dia ini di dapur, dengan lengan baju dilipat hingga ke siku, apron di tersarung di badan. Oh Tuhan! Man in a kitchen is seriously hot!
“I do own a café, princess.” Balas Adhan sambil tergelak.
Yup. Man in a kitchen is definitely hot!
Zara capai sudu dan garfu. Baru dia hendak menyudu, dia teringat soalan yang ingin ditanya tadi.
“Macam mana you tahu I tak makan lagi?”
Adhan dah bersandar di kerusi di hadapan meja Zara. Dengan sebelah tangan mengusap dagu, dia menjawab, “I ada sumber yang boleh dipercayai.”
Zara mencemik. “Kak Nadine?”
Adhan cuma angkat bahu.
Sahlah tu! Siapa lagi yang sanggup jadi perisik tak bergaji Adhan Mikail kalau bukan Nadine? Malas hendak panjangkan kisah (yang sebenarnya dia memang dah lapar sangat), Zara terus menyudu nasi goreng nenas di atas meja. Sekali suap, mata dia dah membulat. Oh heaven! Sedap! Lagi sedap dari yang selalu dia makan di Café#2. Kalau macam ini, kahwin nanti senanglah hidup dia. Dia memang gagal bab-bab di dapur ini. Ada Adhan, tak akan ada masalahlah nanti. Zara dah senyum sendiri.
Erk! Kejap. Kahwin? Where did that come from?
“Zara…”
“Hah?” Terkejut Zara dibuatnya. Wajah Adhan dipandang seram. Rasanya dia boleh baca tak apa yang aku fikirkan?
“Tolong I?”
“Apa?” Soal Zara takut-takut.
“Janji dengan I you takkan lupa makan lagi? Take care of yourself. Please? I tak nak you jatuh sakit. Hmm?” Pinta Adhan lembut.
Zara mengangguk sebelum kepala ditundukkan. Mata terasa panas. Sungguh dia tak sangka ada lagi lelaki sebaik ini yang wujud di muka bumi ini. Ya Allah, lelaki sebaik ini yang kau kirimkan pada aku? Layakkah aku untuk dia?  Zara angkat kepala perlahan, pandang wajah Adhan.
“Adhan…”
“Ya?”
“Terima kasih.”
Lekuk di pipi Adhan muncul lagi. “Kasih diterima, princess.” Balas Adhan. Lembut. Penuh makna.