Followers

Google+ Followers

Wednesday, December 3, 2014

Dear Cinta 2.0 - Bab 2

Dear Cinta…Trouble in paradise?

Ok. Pesanan untuk diri sendiri. Lain kali jangan nak mengadu pada kawan baik sendiri kalau tengah perang dingin dengan buah hati sendiri. Sebabnya? 

1. Dia kawan baik yang dah kenal kita luar dan dalam dan dia tak akan takut nak keluarkan pendapat dia walaupun pendapat tu boleh buat kita nak sentap 30 hari!

2. Dia kawan baik yang dah kenal kita luar dan dalam dan tak akan lapik sikit pun cakap dia walaupun dia tahu kata-kata dia tu boleh sakitkan hati kita.

Nombor 1 & 2

Senang cakap, sebab mereka kawan baik kita maka mereka hanya nak yang terbaik untuk kita. Sebab itulah mereka tak teragak-agak nak betulkan kita kalau kita salah. Betullah agaknya kata-kata pujangga. Sahabat yang baik adalah yang berkata benar dengan kamu, bukan yang membenarkan kata-kata kamu. Truth sucks!

“You’re suppose to side with me!” ujar Tasneem geram.

Dayah pandang Tasneem. “Grow up!”

What the… Tasneem pandang Dayah tak puas hati. Terkumat kamit mulut nak mencari perkataan yang sesuai untuk serangan balas tapi sudahnya yang keluar…

“Shut up!” Kata-kata orang yang mengaku kalah. 

Dayah senyum sinis. Muka bangga gila sebab menang lagi. Yeay! 

“Benda kecil macam ini pun kau nak besar-besarkan. Tolonglah, Tasneem. Jangan nak cari pasal hanya kerana benda remeh gini, boleh tak?”

Tasneem dah jatuh rahang. “Amboi…sedapnya mulut bercakap. Sebab bukan kau yang kenakan, senanglah kata benda remeh. Cuba nanti kalau ex-girlfriend si Iman tu muncul. Boleh ke kau nak berlagak tenang sangat?” soal Tasneem separa mencabar. 

“Boleh je.” Tenang saja si kawan baik menjawab.

“Pfttt!”

“Betullah. Kau nak tahu kenapa?”

Tasneem angkat kening sebelah, menanti jawapan Dayah.

“Because Iman never had a girlfriend.” Selamba sahaja muka Dayang beri jawapan.

Jatuh rahang sekali lagi. “What?”

Iman, stok menantu-pilihan-ala-imam-muda itu tak pernah ada teman wanita? Tapi kalau fikir secara logik pun, masuk akal juga perkara itu. Si tinggi lampai, berjanggut ciput dan selalu bercakap dengan nada lembut tu bukan jenis hu-ha-hu-ha. Kata Dayah, arkitek muda itu bukan jenis yang suka masuk kelab atau melepak tak tentu hala. Kalau ada masa lapang, dia rela bawa kereta rentas tiga sempadan negeri untuk balik ke kampung melayan ibu dan ayah. Selain dari itu, hidup Iman hanya berkisar dengan kerja…kerja…kerja.

Dayah angkat bahu. Tangan kembali rancak menekan papan kekunci desktopnya. 

“But even if he had an ex, I would't worry much. Sebab saat aku terima dia dulu, saat tu hati aku dah yakin dengan dia. Dengan hubungan kami. Come on, Tas. Nisha tu macam Ariff cakaplah. She was his past. Leave it there. It's you and him now. Live for the moment. Lagipun, cuba jujur dengan aku...” Dayah kalih memandang dia semula.

“Kalau apa yang Ariff cerita bukan apa yang kau nak dengar, dah cukup kuat ke hati tu?”

Tasneem terkedu. Cukup kuat ke? Rasanya tak... kut. Kalau kuat, takkanlah sikit punya hal pun dia nak merajuk macam ini,kan? Crap! Memang aku suka cari masalah.

“Taklah tu,kan?” sinis Dayah.

Tasneem diam. Tak nak menyahut. Tak guna nak tegakkan benang basah. Kalau dah namanya bercakap dengan peguam, memang payah nak menang!

“So? Nak perang dingin lagi ke?”

 


TAK NAK. Dia tak nak perang dingin lagi. Sebab itulah petang ni dia tercangak kat depan Good Life Fitness. Dia buat keputusan nak jadi orang dewasa dalam hal ni. Merajuk tak pasal-pasal tentang hal yang remeh macam ini? Lagipun mungkin dia dah patut ikut nasihat Dayah. 

“It’s me and you now. Live for the moment.” 

Berbekalkan nasihat itu, akhirnya Tasneem beranikan diri ke GLF. Tapi belum pun sampai sepuluh minit dia kat sini....

            Boleh tak dia rasa macam nak menjerit sekarang? Mamat ini memang suka buat hati dan kepala dia pusing! Dia bukan reti nak baca bahasa badan ni nak-nak bahasa badan Ariff Hakimi. Dengan muka beku tak ada riak macam itu, dia pun tak tahu apa yang sedang dirasai lelaki itu. Nak kata marah, tak nampak muka marah. Nak kata tak marah, habis kenapa Ariff tak layan langsung sejak dia masuk ke GLF tadi? Punyalah banyak peluang dia bagi. 

Dia sengaja berulang alik depan Ariff yang duduk di kaunter pendafatran dengan Wawa. Tak cukup dengan itu, dia sengaja borak-borak dengan Wawa. Tapi mamat tu tetap buat muka beku dengan telinga bersumbat earphone. Paling buat dia nak sentap, sikit pun Ariff tak angkat muka pandang dia. Macamlah besar sangat salah dia. Dia bertanya saja pun pasal ‘my past’. Bukannya ada niat lain. Lagipun dah dua hari kut perkara itu terjadi. 

Takkan sentap lagi? Ini kira baik dia nak beralah, buat muka tak malu datang ke GLF. Ini tanda dia nak minta maaflah kalau dia yang salah. Tapi sikit pun lelaki itu tak hargai. Arghh…serabut!

Tasneem lajukan kelajuan treadmill. Dia tahu. Tak boleh sebenarnya mulakan larian dengan kelajuan macam itu. Silap haribulan boleh kejang otot tak pun mendatangkan kecederaan. Dah lah tak warm up dulu. Tapi sebab geram punya pasal manalah nak fikir mana elok mana tak elok. Waktu macam ini, memang emosi yang kawal segalanya. Bukannya akal dia yang waras. Arghh, gasaklah! Jatuh ke…cedera ke…kejang otot ke…bukan ada orang nak ambil peduli. Pelupuk mata Tasneem mula hangat.

Di kaunter pendaftaran…

“Macam budak-budaklah abang ni!” bebel Wawa sambil menepuk lengan Ariff.

Sakit hati pula melihat perangai si abang. Dia tak tahulah apa yang jadi antara si abang dengan bakal kakak ipar dia (minta-mintalah menjadi!) Gaduh besar ke, gaduh kecil ke, dia tak tahu. Tapi kalau tengok muka keruh Tasneem tadi, rasanya mesti si abang yang punya angkara. Kesian pula tengok muka si bakal kakak ipar bila si abang buat tak tahu saja bila Tasneem datang dekat dengan mereka tadi. Nak kata tak sedar, rasanya Tasneem tu bukanlah saiz macam kacang sampai dia tak nampak. Nak kata tak dengar suara Tasneem berbual dengan dia tadi, lagilah tak boleh diterima akal sebab walaupun telinga si abang bersumbat dengan earphone, hujung earphone tu bukannya ada cucuk ke dalam mana-mana gadjet pun. Propa lebih!

“Apa hal korang ni sebenarnya?” tanya si adik sambil menarik earphone yang tersumbat di telinga si abang.

“Budak-budak jangan masuk campur hal orang dewasa.”

Wawa mencebik geram. “Budak-budaklah sangat! Umur kita je kecil dari abang tau. Tapi rasanya perangai kita ni lagi senonoh sikit dari perangai abang yang kononnya dewasa sangat tu, tahu tak?”

Ariff mengigit bibir, cuba menahan diri dari tersenyum. Tahu adiknya marah dengan perangai dia. Alah, bukannya dia ada niat apa-apa pun. Sengaja nak usik perasaan Cik Puffy. 

Dah dua hari perkara tu jadi. Dia pun dah boleh terima rajuk Tasneem. Malam tu sungguh dia terlupa pasal hal silam Tasneem. Terlupa tentang rasa 'insecure' Cik Puffy. Walaupun nampak macam Misi No.13 Tasneem dah berjaya tapi dia tahu tahap keyakinan Tasneem pada diri sendiri belum 100% lagi. Dan dia tak membantu dengan cara dia menangani hal berkenaan Nisha. 

Nisha. 

Sebaris nama yang pernah menghuni hati dia dulu. Bukannya niat dia nak berahsia dengan Tasneem tentang hal lalunya. Tapi bila mengingatkan Nisha, dia teringat tentang dia yang dulu. Tentang kegagalan dia yang lalu. Dan dia benci dengan Ariff Hakimi yang dulu. Yang pentingkan diri sendiri. Yang terlalu obses dengan kerja hingga orang-orang di sekelilingnya terabai. Dia mahu lupakan semua itu. Dia nak biarkan masa lalu dia tinggal di masa lalu. Dia tak mahu semua itu merosakkan hari yang sedang dan bakal dilalui. 

Itu maksud dia bila dia enggan menurut kehendak Tasneem. Tapi sayangnya cara penyampaian dia tak sampai hingga buatkan Tasneem terasa hati dan merajuk.

Mengingatkan Tasneem, dia senyum sendiri. Tasneem datang cari dia. Maknanya Tasneem tak merajuk lagi. Puas juga dia nak tahan senyum tadi bila tengok Tasneem berjalan ulang alik di depan dia. Rasa nak peluk pun ada bila Tasneem berdiri di depan dia berborak dengan Wawa tadi. Okey...peluk? Not good, Ariff. Belum halal lagi!

“Dah sengih pulak! Abang ni menakutkan tahu tak? Kejap masam. Kejap sengih. Macam orang gila pun ada Wawa tengok...”

Ariff ketawa. “Memang gila...abang tengah gilakan...” Kata-kata Ariff bila tiba-tiba telinga menangkap bunyi kekecohan di bahagian tengah gym.

“Apahal tu?” Wawa dah terlebih dahulu bertanya. 

Baru sahaja Ariff angkat punggung, namanya diseru Korie yang kelam kabut berlari ke arahnya.

“Bos...”

“Apahal Korie?”

“Tasneem...bos. Dia...”

Hati Ariff terus mengecut. Tas?