Followers

Google+ Followers

Friday, August 26, 2011

Salam Aidilfitri


Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua teman-teman blog Escapism. Mohon maaf zahir dan batin kiranya ada terkasar bahasa selama perkenalan kita ini. Kepada yang pulang berhari raya di kampung, memandulah dengan berhati-hati. Saya doakan anda selamat pergi dan selamat sampai ke destinasi masing-masing. Salam Aidilfitri semua....

Tuesday, August 23, 2011

P. Ramlee - Suara Takbir (FULL SONG + LYRICS)





Dari dulu lagi, lagu raya yang inilah yang paling saya suka. Setiap kali dengar lagu ni, mood raya tu akan datang secara automatik. Tiba-tiba rasa teruja nak beraya. Masa kecil-kecil dululah. Sekarang ni, rasa teruja tu tak berapa nak ada sangat. Mungkin sebab makin meningkat usia, kita makin faham makna hari raya jadi perasaan yang hadir setiap kali Syawal menjelma dah tak sama macam zaman kanak-kanak dulu.
Dulu masa muda remaja (sekarang ni pun muda lagi cuma tak remaja sangatlah..hihihi) kalau nak raya je, mulalah sibuk dengan baju baru dan kasut baru. Mesti nak berpasang-pasanglah. Baju kurung tu kalau tak tiga empat pasang tak rayalah maknanya. Bab biskut raya, hidangan hari raya memang tak ambil kisah sebab itu tugas orang-orang tua. Itu masa nak menjelang raya. Bila dah masuk bulan Syawal, mulalah sibuk kira duit raya pulak. Makcik mana beri lebih. Pakcik mana beri kurang.
Tapi itu cerita dulu. Zaman fikiran kebudak-budakkan.
Sekarang ni, hari raya bagi saya adalah hari kemenangan saya berjaya melalui bulan Ramadhan yang mulia. Hendaknya pada tahun ni, macam-macam perkara berlaku pada keluarga. Memang banyak ujian kami sekeluarga. Tapi alhamdulillah, hingga ke hari ini kami berjaya tempuhinya.
Persiapan raya tahun ni sederhana sahaja. Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup, saya tak tempah baju kurung baru. Pakai sahaja apa yang ada dalam almari tu. Biskut raya pun buat 2-3 jenis sahaja. Tapi walaupun 2-3 jenis aja yang kami buat, kami buat dalam kuantiti yang banyak. Nak tercabut jugaklah pinggang dibuatnya hujung minggu lepas. Semuanya sebab menjadi kemestian pada kami sekeluarga untuk buat banyak-banyak dan beri kepada saudara mara. Penat yang ditempuhi rasa sangat berbaloi bila melihat wajah mereka tersenyum bila dapat biskut raya dari kami.
Raya tahun ni, macam biasa kami akan beraya di Selayang sahaja. Adik-adik pun semuanya akan berkumpul di sini. Pagi raya selepas solat, kami akan balik ke Melaka melawat saudara mara di sebelah selatan. Raya kedua kami akan melawat saudara mara di sebelah utara pula. Hari raya ke-empat baru kami berada di rumah. Jadi kepada semua kawan-kawan yang tak beraya ke kampung tu, jemputlah datang ke rumah ya? :)

Tuesday, August 2, 2011

Ayah

Semalam puasa pertama. Sewaktu aku dan mak sedang sibuk siapkan hidangan untuk buka puasa, ayah datang dapur. Soalan standard darinya "hari ni kita buka apa?" Lepas mak beritahu satu persatu menu kami petang tu, dia terus cakap "ayah nak keluar cari murtabaklah." Aku bising juga mulanya. Ye lah, di rumah tu cuma kami bertiga yang akan berbuka. Adik-adik aku semua akan berbuka di tempat kerja masing-masing. Siapa nak makan? Aku? Cukuplah dengan nasi lauk rendang ayam tu. Tak perlu nak kuih muih itu semua.  Bila mak dengar aku membebel-bebel dia bagi jelingan maut. "Dah ayah terasa nak makan, biarkanlah!" Kata mak. Aku terus diam.

Pukul 6.30 ayah balik berlenggang kangkung. Aku tanya mana murtabaknya? Selamba ayah jawab, "ayah tak sempat sampai pun..." sambil tangan dia tunjuk ke arah sebelah kiri kereta. Ternganga aku tengok cat kereta tu dah bertukar warna. Dari putih dah campur kaler merah. Rupa-rupanya kereta ayah bergesel dengan kereta lain masa nak keluar ke jalan besar. Aku dah tak terkata apa. Ayah awal-awal dah cakap memang salah dia. Tapi jauh dalam hati aku salahkan diri aku. Sepatutnya aku je yang keluar cari murtabak tu. Bukannya ayah. Sebab mata ayah memang dah kabur sebelah kesan penyakit kencing manis dia. Memang tak sesuai untuk memandu. Kalau ikutkan semalam ayah kena buat laser treatment untuk mata dia. Tapi sebab tekanan darahnya tinggi, doktor batalkan. Kena postpone ke minggu depan.

Semalam puasa pertama. Tapi aku rasa aku tak dapat apa... :(