Followers

Google+ Followers

Tuesday, August 23, 2011

P. Ramlee - Suara Takbir (FULL SONG + LYRICS)





Dari dulu lagi, lagu raya yang inilah yang paling saya suka. Setiap kali dengar lagu ni, mood raya tu akan datang secara automatik. Tiba-tiba rasa teruja nak beraya. Masa kecil-kecil dululah. Sekarang ni, rasa teruja tu tak berapa nak ada sangat. Mungkin sebab makin meningkat usia, kita makin faham makna hari raya jadi perasaan yang hadir setiap kali Syawal menjelma dah tak sama macam zaman kanak-kanak dulu.
Dulu masa muda remaja (sekarang ni pun muda lagi cuma tak remaja sangatlah..hihihi) kalau nak raya je, mulalah sibuk dengan baju baru dan kasut baru. Mesti nak berpasang-pasanglah. Baju kurung tu kalau tak tiga empat pasang tak rayalah maknanya. Bab biskut raya, hidangan hari raya memang tak ambil kisah sebab itu tugas orang-orang tua. Itu masa nak menjelang raya. Bila dah masuk bulan Syawal, mulalah sibuk kira duit raya pulak. Makcik mana beri lebih. Pakcik mana beri kurang.
Tapi itu cerita dulu. Zaman fikiran kebudak-budakkan.
Sekarang ni, hari raya bagi saya adalah hari kemenangan saya berjaya melalui bulan Ramadhan yang mulia. Hendaknya pada tahun ni, macam-macam perkara berlaku pada keluarga. Memang banyak ujian kami sekeluarga. Tapi alhamdulillah, hingga ke hari ini kami berjaya tempuhinya.
Persiapan raya tahun ni sederhana sahaja. Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup, saya tak tempah baju kurung baru. Pakai sahaja apa yang ada dalam almari tu. Biskut raya pun buat 2-3 jenis sahaja. Tapi walaupun 2-3 jenis aja yang kami buat, kami buat dalam kuantiti yang banyak. Nak tercabut jugaklah pinggang dibuatnya hujung minggu lepas. Semuanya sebab menjadi kemestian pada kami sekeluarga untuk buat banyak-banyak dan beri kepada saudara mara. Penat yang ditempuhi rasa sangat berbaloi bila melihat wajah mereka tersenyum bila dapat biskut raya dari kami.
Raya tahun ni, macam biasa kami akan beraya di Selayang sahaja. Adik-adik pun semuanya akan berkumpul di sini. Pagi raya selepas solat, kami akan balik ke Melaka melawat saudara mara di sebelah selatan. Raya kedua kami akan melawat saudara mara di sebelah utara pula. Hari raya ke-empat baru kami berada di rumah. Jadi kepada semua kawan-kawan yang tak beraya ke kampung tu, jemputlah datang ke rumah ya? :)