Followers

Google+ Followers

Monday, August 30, 2010

Selamat Menyambut Hari Merdeka


Selamat Menyambut Hari Merdeka buat semua teman-teman dan pengunjung blog. Sudah 53 tahun kita hidup dalam bumi yang merdeka. Sesungguhnya kita, generasi pasca merdeka ini sangat bertuah kerana dilahirkan dalam keadaan yang cukup serba serbi. Bila dengar cerita atuk dan nenek tentang kepayahan hidup di zaman sebelum merdeka dulu, hati rasa bersyukur sangat-sangat. Terus-terang aku cakap, aku susah nak survive dalam keadaan itu. Nak guna air kena angkut dari perigi. Nak makan pun susah nak dapat nasi. Ada seorang wanita tua pernah cakap dengan aku, kamu ni kalau hidup zaman aku dulu aku rasa sehari aje tahan! Aduh, memang pedih tapi itulah hakikatnya.  Sebab itulah aku rasa bersyukur teramat sangat sebab dilahirkan di zaman semuanya berada di hujung jari. Nak air, putar sahaja pili paip. Nak makan, nasi dan segala macam makanan ada di sekeliling. Nak membaca dan menulis, bekalan elektrik sentiasa ada. Tak payah lagi nak pasang pelita.
Tapi sayangnya, masih ada juga manusia yang tak tahu nak menghargai semua yang kita ada pada hari ini. Setiap hari apa yang keluar dari mulut golongan ini adalah rungutan demi rungutan demi rungutan. Itu tak kena, ini tak betul. Seolah-olah mereka sahaja yang hebat. Mereka sahaja yang betul. Tak perlu nak pergi jauh. Kawan-kawan aku sendiri pun ramai yang macam itu. Tak tahulah apa lagi yang perlu dibuat dan diberi untuk memuaskan hati mereka ini.
Apa-apa pun, biarlah mereka dengan dunia mereka. Ditegur sudah, dinasihat pun sudah. Nak ikut atau tak, terpulang. Tanggungjawab aku sebagai manusia dan sahabat dah aku laksanakan. Jangan nanti sampai negara kita jadi seperti Palestin baru nak sedar! Masa tu, everything is too late my friend.
Selamat Menyambut Hari Merdeka semua.... peace! V*0*V

pic link

Saturday, August 14, 2010

Pasta

Dah lama blog tak di update sampaikan ada member ingat semangat saya masih menurun. Heheh... semangat sudah kembali normal. Cuma saya tiada cerita untuk diceritakan di sini. Demi ingin memastikan ada entri baru di blog, saya post kan cerita tentang drama korea terbaru yang telah saya tonton. Drama berjudul Pasta ini pasti akan membuatkan pengemar-pengemar Pasta terliur melihat makanan-makanan berasaskan pasta yang ditunjukkan di dalam cerita ini.
Drama Pasta ni mudah sahaja jalan ceritanya. Mengisahkan Yoo-Kyung, seorang gadis yang terlalu ingin menjadi chef elit di restoren La Sfera. Mulanya dia hanya seorang pembantu dapur tetapi selepas melihat kesungguhan dan kerajinannya bekerja, dia di naikkan pangkat menjadi tukang masak di restoren itu oleh Chef Totti. Disebabkan pihak pengurusan restoren mahu mengurangkan perbelanjaan, Chef Totti diberhertikan kerana dia kerap sangat menghubungi keluarganya di Itali hinggakan jumlah bil perhubungan dia boleh membayar gaji 2 orang pembantu dapur!
Selepas Totti dipecat, pengurus La Sfera telah mengambil  Choi Hyun Wook, salah seorang Top Chef di Itali bekerja di situ. Masalahnya Chef Hyun Wook tak suka ada orang perempuan dia dapur dia. (Sebab ada pengalaman buruk dengan bekas teman wanita dia). Hyun Wook ni akan cari sebab walaupun kesalahan itu kecil untuk memberhentikan semua pekerja wanita di dapur La Sfera. Akhirnya dia berjaya tapi hanya seorang saja yang dia tak mampu pecat iaitu Yoo -kyung. Bukan sebab tak sanggup nak pecat tapi sebab Yo-kyung ni jenis yang tak makan saman. Walaupun dah berkali-kali dia dipecat Hyun Wook, tapi dia tetap datang bekerja di restoren. Memang tak tahu malu langsung! Hehehe...tapi kita takkan rasa menyampah pada dia sebab dia ada alasan tersendiri kenapa dia bersungguh -sungguh mahu menjadi chef.
Nak tahu cerita selanjutnya, tontonlah drama ni. Sekarang ni sedang ditayangkan di Astro Ch. Shuang Xing. DVD pun dah keluar. Atau tonton sahaja di mysoju atau drama sub!

Tiga orang Chef dari Itali yang dibawa masuk oleh Hyun Wook. Heheh..kalaulah ada chef yang comel gini...