Followers

Google+ Followers

Monday, August 30, 2010

Selamat Menyambut Hari Merdeka


Selamat Menyambut Hari Merdeka buat semua teman-teman dan pengunjung blog. Sudah 53 tahun kita hidup dalam bumi yang merdeka. Sesungguhnya kita, generasi pasca merdeka ini sangat bertuah kerana dilahirkan dalam keadaan yang cukup serba serbi. Bila dengar cerita atuk dan nenek tentang kepayahan hidup di zaman sebelum merdeka dulu, hati rasa bersyukur sangat-sangat. Terus-terang aku cakap, aku susah nak survive dalam keadaan itu. Nak guna air kena angkut dari perigi. Nak makan pun susah nak dapat nasi. Ada seorang wanita tua pernah cakap dengan aku, kamu ni kalau hidup zaman aku dulu aku rasa sehari aje tahan! Aduh, memang pedih tapi itulah hakikatnya.  Sebab itulah aku rasa bersyukur teramat sangat sebab dilahirkan di zaman semuanya berada di hujung jari. Nak air, putar sahaja pili paip. Nak makan, nasi dan segala macam makanan ada di sekeliling. Nak membaca dan menulis, bekalan elektrik sentiasa ada. Tak payah lagi nak pasang pelita.
Tapi sayangnya, masih ada juga manusia yang tak tahu nak menghargai semua yang kita ada pada hari ini. Setiap hari apa yang keluar dari mulut golongan ini adalah rungutan demi rungutan demi rungutan. Itu tak kena, ini tak betul. Seolah-olah mereka sahaja yang hebat. Mereka sahaja yang betul. Tak perlu nak pergi jauh. Kawan-kawan aku sendiri pun ramai yang macam itu. Tak tahulah apa lagi yang perlu dibuat dan diberi untuk memuaskan hati mereka ini.
Apa-apa pun, biarlah mereka dengan dunia mereka. Ditegur sudah, dinasihat pun sudah. Nak ikut atau tak, terpulang. Tanggungjawab aku sebagai manusia dan sahabat dah aku laksanakan. Jangan nanti sampai negara kita jadi seperti Palestin baru nak sedar! Masa tu, everything is too late my friend.
Selamat Menyambut Hari Merdeka semua.... peace! V*0*V

pic link