Followers

Google+ Followers

Monday, February 1, 2010

Koishite Akuma ~The Loving Demon~

 
Picture source: link
 
Disebabkan adapter laptop masih belum sampai lagi, kerja-kerja menulis di rumah tergendala sebentar. Jadi saya agak kebosanan pada hujung minggu semalam. Sudahnya, masa keluar sesi makan-makan dengan keluarga saya Sabtu lepas, saya menuju ke kedai jual DVD yang agak lama saya tak kunjungi sebab mood nak tengok DVD tak berapa nak ada semenjak dua menjak ni. Niat mulanya memang tak nak beli apa-apa DVD. Hahaha...tapi itulah yang selalu terjadi. Konon tak nak beli apa-apa sudahnya saya beli juga satu box set drama Jepun. Nasib baik ceritanya best kalau tak menyesal tak sudah dibuatnya.

DVD yang menjadi mangsa 'kegilaan' saya hari tu ialah Koishite Akuma. Kisah vampire jepun. Hehehe... Kisahnya bermula bila Kuromiya Ruka, terpaksa hidup dikalangan manusia kerana dia masih belum lagi 100% layak digelar vampire. Semuanya kerana dia belum lagi merasai darah manusia yang dihisap terus dari leher. Jadi Kaito, seorang vampire berusia 400 tahun, yang juga dianggap sebagai ketua Ruka, hantar dia tinggal bersama  keluarga Jiro yang mengusahakan kedai makan makanan Cina.  Ruka juga terpaksa bersekolah di Sekolah Tinggi Koyo. Ruka ni sangat bencikan manusia kerana bagi dia, manusia hanyalah satu bangsa yang melecehkan. Suka membuat bising dan hidup selalu dipengaruhi emosi. Cinta, persahabatan dan kebahagian hidup bersama keluarga tidak wujud dalam hidup seorang vampire. Bagi Ruka juga ,bangsa vampire adalah bangsa yang mulia. Sebab itu dia tak cuba berkawan dengan kawan sekolahnya dan bermesra dengan ahli keluarga Jiro. 

Untuk menjadi seorang vampire yang sebenarnya, Ruka dikehendaki mencari wanita yang ditakdirkan untuknya dan hisap darah wanita berkenaan. Jadi Ruka memulakan tugas mencari wanita tersebut di sekolah tempat dia belajar. Dia mula mendekati Takagi Kaori, kawan sekelasnya sebab dia sangkakan Kaori adalah wanita yang dimaksudkan. Tetapi bila dia bersama Kaori, gigi taringnya tak muncul. Maknanya Kaori bukan wanita yang dicari. Gigi taring Ruka hanya muncul bila dia bersama cikgu dia, Natsukawa Makoto. Mulanya Ruka tak dapat terima hakikat tu (sebab Makoto ni tua  sikit dari dia..heheh...) Kaito pulak asyik paksa dia supaya cepat selesaikan tugas dia agar dia boleh balik semula ke Romania. Beberapa kali Ruka cuba nak hisap darah Makoto tapi setiap kali dia hampiri Makoto, dia tak dapat nak teruskan. Masa tu baru dia sedar yang dia dah jatuh cinta pada Makoto jadi dia buat keputusan tak nak hisap darah Makoto.

Konflik bermula bila Ruka mulai lemah dan Makoto pula bertunang dengan Naib Pengerusi Sekolah Tinggi Koyo. Kaito terus menerus paksa Ruka supaya cepat hisap darah Makoto. Menurut Kaito, kalau Ruka enggan hisap darah Makoto sehingga bulan penuh yang seterusnya, jasad Ruka akan menjadi abu. Dalam erti kata lain, Ruka akan mati. Ruka tetap tak nak sebab dia sayang dekat Makoto dan Kaito cadangkan supaya Ruka jadikan Makoto vampire juga supaya diaorang boleh hidup selamanya-lamanya.

Dalam masa yang sama, si Ruka ni mula dapat mimpi dan bayangan tentang hidupnya yang lama. Bila segala ingatan dia yang lama muncul, barulah dia tahu yang dia dulu asalnya manusia biasa dan Kaito adalah vampire yang mengubah dia. Dan waktu ini jugalah Ruka tahu kenapa dia ditakdirkan berjumpa Makoto. Rupa-rupanya 10 tahun dulu waktu umur dia 16 tahun dia ada seorang teman wanita dan gadis itu adalah Makoto! Sebab itu diawal cerita, bila Makoto jumpa Ruka pertama kali, dia terkejut. Wajah Ruka saling tak tumpah dengan wajah cinta pertama dia, Ayumu yang mati sewaktu menyelamatkan seorang budak yang lemas. Mulanya Ruka tak nak beritahu Makoto siapa dia yang sebenarnya lebih-lebih lagi bila dia tahu yang Makoto sebenarnya belum dapat lupakan Ayumu. Tapi dari sehari ke sehari tingkah laku Ruka yang sebiji macam Ayumu membuatkan Makoto syak Ruka adalah Ayumu. Akhirnya Ruka terpaksa mengaku sebab Makoto nampak dia gali keluar cincin yang dia tanam 10 tahun dulu dengan Makoto.

Macam-macalah yang jadi lepas tu. Makoto tak dapat teruskan pertunangan dengan Fujii, Kaori bencikan cikgu dia gara-gara dia cemburu bila nampak Makoto dan Ruka keluar date. Kemuncak cerita, rahsia tentang siapa Ruka yang sebenarnya terbongkar. Makoto dihina pelajar-pelajar dia sebab rahsiakan siapa Ruka. Keluarga Jiro dikecam jiran dan pelanggan kedai dia kerana membela seorang vampire. Masa ni Ruka dah berubah. Dia dah mula sayangkan keluarga angkat dia dan kawan-kawan sekolah dia. Dan bila dia tengok orang-orang yang dia sayang menderita sebab dia, dia ambil keputusan nak pergi. 

Kesudahan cerita ini agak menyedihkan. Kalau anda gemarkan cerita yang happy ending, ini bukan cerita untuk anda. Tapi saya berpuas hati dengan endingnya. Kalau selalu sangat nak tengok cerita happy ending aje, bosan jugak kan? Heheheh...