Followers

Tuesday, January 12, 2010

Hati Tikus


 
Masuk hari ini dah hampir dua minggu kita berada di tahun baru. Dan ini juga bermakna sudah hampir dua minggu badan saya masih lagi tidak baik tahap kesihatannya. Di awal tahun, tangan kanan saya makin sakit. Penyakit yang ini sebenarnya dah lama saya kena. Seingat saya dah hampir tiga bulan pergelangan tangan kanan ni sakit-sakit. Sapu minyak, krim doktor, makan painkiller dan apa-apa yang berkaitan dah saya buat. Tapi sakitnya masih ada lagi. Entah apa penyakitnya saya pun tak tahu. Mulanya dulu saya ingatkan hanya lenguh-lenguh biasa. Maklumlah kerja banyak dihabiskan dengan menaip. Pergi jumpa doktor, katanya mungkin disebabkan postur badan saya ketika menaip tidak betul. Mungkin juga tapi yang menghairankan saya kenapa pergelangan tangan pula yang sakit? Ketika saya menaip, tangan saya berada di atas meja. Jadi kemungkinan untuk sakit agak sedikit. Entahlah, saya bukan pelajar perubatan jadi bab-bab ini saya tak arif. Sekarang ni jika saya letakkan tangan ni di atas meja untuk beberapa minit tanpa berbuat apa-apa, saya  akan merasa sakit bila tangan diangkat. Perkara yang sama akan saya rasakan bila saya bangun dari tidur. Sekarang ni nak gerakkan mouse pun akan terasa bisa!

Saya perasan tangan kanan saya ini pun dah tak sekuat dulu. Jika dulu, saya masih mampu mengangkat benda-benda berat tanpa apa-apa masalah. Sekarang ni, nak memegang Arch File 3'' yang sarat dengan  dokumen pun saya akan terasa sakitnya. Adakalanya pegangan tangan saya boleh terlepas.  Tadi misalnya, hampir saja saya terlepas Stapler Heavy Duty yang selama ni boleh saja saya pegang dengan satu tangan. Mujur ada kawan di sebelah. Kalau tidak, jari kaki saya akan berbalutlah hari ni. 
Saya dan kawan ada jalankan eksperimen antara kami. Saya akan cuba genggam tangan dia menggunakan kedua-dua belah tangan saya. Dan keputusannya : Genggaman tangan kiri saya lebih kuat berbanding kanan. Aduh....Ini betul-betul buat saya risau. Nak pergi jumpa doktor lagi, saya takut. Entahlah, mungkin saya ni memang jenis yang takut nak dengar kata-kata doktor. Takut jika apa yang lahir dari mulut doktor tu boleh buat diri saya tak tenteram. Senang cakap saya memang takut! Bak kata bos saya, saya punya hati macam tikus. Penakut! Aduhaiiiii.....

No comments:

Post a Comment