Followers

Monday, November 15, 2010

Imaginasi yang terlebih!



Baru-baru ini saya balik ke kampung di Melaka untuk menjenguk rumah arwah nenek yang sudah hampir sebulan tidak dijenguk. Penat membersihkan rumah sepanjang hari membuatkan kami tidak larat nak masak sendiri untuk makan. Sudahnya kami ke Tampin untuk makan malam.  Kalau dah di kampung tu, memang suasananya berbezalah dengan di bandar. Di bandar, pukul 9 malam pun orang masih keluar rumah. Jalanraya masih ada kenderaan bertali arus. Tapi di kampung, jangan kata pukul 9, sebaik sahaja azan maghrib berkumandang, jalan raya dah sunyi sepi. Pintu rumah dah bertutup rapat. Kiranya pukul 9 malam di kampung, macam pukul 2-3 pagi di bandarlah. Sunyi dan sepi. Yang berbunyi cuma unggas-unggas malam dan macam-macam bunyi yang memang susah nak dengar di tengah bandar.
Perjalanan ke Tampin mengambil masa lebih kurang 30 minit dari kampung saya. Jalanraya yang dilalui memang lengang. Walaupun ada rumah-rumah di tepi jalan tu, tapi semuanya dah tutup pintu. Jadi perjalanan tu memang sunyi. Kalau dah sunyi tu, faham-faham sajalah. Mulalah kepala saya ni fikir benda macam-macam. Saat tu teringatlah segala macam kisah seram yang pernah saya baca dan tonton. Sewaktu melalui sebuah ladang kelapa sawit tiba-tiba saya terkenangkan cerita Janji Julia, Kak Maria Kajiwa. Mulalah terbayang scene yang Julia alami di dalam ladang tu. Seram sejuk jadinya.
Bila dalam perjalanan balik pula, kami melalui jalan yang sama. Nak dijadikan cerita, secara tidak sengaja kami terlanggar seekor beruk bewarna putih yan tersalah 'landing'. Disebabkan jam dah pukul 10.30 malam, jalan tu pula sunyi sepi dan gelap gelita, kami teruskan perjalanan. Entah apa nasib monyet tu, kami pun tak tahu. Masa tu bulu roma dah meremang. Kami pasang radio sekuat-kuatnya untuk tenangkan hati yang dah kacau. Masa ni saya asyik terkenangkan filem I Know What You Did Last Summer. Terbayang-bayang apa akan jadi kalau beruk tu mati dan suku sakatnya datang cari kami.
Tiga hari di kampung, macam-macam perkara yang terjadi. Bukanlah benda-benda yang menakutkan pun. Cuma imaginasi saya ni, bak kata Stacy 'terlebih sudah'. Apa sahaja yang berlaku, saya cepat sangatkan terbayangkan novel, cerita dan filem yang saya baca dan tonton. Bila dengar orang ketuk pintu rumah tengah-tengah malam, teringatkan filem Jangan Pandang Belakang. Hehehe...sedangkan itu nenek saudara saya dari rumah di atas, datang nak ambil kunci rumah! Bila nampak ada cahaya lampu di ladang getah depan rumah di subuh hari, saya dah mula fikir benda bukan-bukan sedangkan itu cahaya lampu kepala makcik/pakcik penoreh getah tu.
Bila balik ke KL lain pula ceritanya. Mak Su saya bercadang nak beli sebuah apartment baru. Kawasannya memang cantik. Lot yang ingin dibelinya mengadap bukit bukau dan kawasan hutan. Memang saujana mata memandang. Dan yang paling menarik, lot itu terletak di tingkat 13! Apa lagi, mulalah teringatkan karya Erti Cinta, Kak Maria! Kebetulan pula Mak Teh saya bercerita tentang sebuah lot apartment yang dikatakan haunted di sekitar kawasan Kg. Pandan. Waktu tu saya mula teringatkan budak kecil menanggis di tepi lif! Sekarang ni bila lalu je apartment yang tinggi-tinggi di waktu malam, terbayang-bayangnya cerita Erti Cinta.
Sebenarnya perkara ni dah berlaku sejak saya dulu lagi. Zaman cerita Speed, lakonan Keanu Reeves dulu, saya pernah takut nak naik lif sebab terbayang scene orang jahat tu memasang bom pada lif. Bila naik train terbayang filem Ghost Train. :P
Inilah penangan cerita seram/thriller/misteri dalam hidup saya. Yang peliknya, kalau berhadapan dengan perkara yang lovey dovey tu, tak nak pulak otak saya ni bayangkan novel-novel cinta dan filem romantik yang saya baca dan tonton! Bila diceritakan kepada seorang kawan, dia gelak besar. Saya tanya, 'gila ke aku ni?' Selamba dia menjawab 'You're not crazy. Just a little unwell!'  Ada beza ke? Hurmmmm....

2 comments:

  1. membayangkan memang bagus tapi untuk menulis cerita seram sambil membayangkannya - saya tak sanggup!

    ReplyDelete
  2. Kiki... ko ni mmg terlebih sudahhh. Kalau dah otak seram semua yg seram je ye.

    ReplyDelete