Followers

Thursday, June 24, 2010

Occupational Hazard


Jika bekerja di tapak projek, perkara pertama yang harus diambil berat adalah soal keselamatan. Setiap pekerja tapak wajib memakai safety helmet dan safety shoe sebelum dibenarkan masuk ke kawasan tapak projek. Semua pihak baik pihak perunding dan pihak kontraktor harus mematuhi peraturan itu. Tapi itu kes kerja di tapak. Disebabkan itu arahan dari pihak majikan, maka kami 'terpaksa rela' mematuhinya (sesungguhnya memakai safety shoes sangat tidak selesa bagi saya).

Lain pula halnya kalau di pejabat. Percaya atau tidak, pejabat saya boleh dikategorikan sebagai 'hazardous area'. Walaupun kami ni firma perunding/kontraktor kejuruteraan professional, tapi soal keselamatan yang sering kami patuhi ketika di tapak projek tidak kami praktikkan di sini. Tapi bukan kami saja. Rata-rata firma yang lain pun macam itu juga.

Sejak 6 tahun saya bekerja di sini, sudah tidak terkira berapa kali badan ni sakit-sakit kesan dari persekitaran pejabat. Terbaru kes yang berlaku dalam minggu ini. Masuk hari ni, sudah hampir empat kali saya tercedera. Tak lah serius mana. Kes pertama, fail jatuh menimpa saya. Semuanya gara-gara nak mencari format RFI lama di dalam bilik simpanan fail. Disebabkan banyak tangan yang mengubah susunatur fail-fail itu, kestabilannya di atas rak terjejas. Kesannya, belakang badan saya ditimpa 3 buah arch file yang bersaiz 3 inci. Masa kena tak sakit, tapi malam harinya Tuhan saja yang tahu. Bertampal koyok jugalah dibuatnya.

Kes kedua, kaki tersadung wayar telefon yang terkeluar dari trunking yang terpasang di lantai. Gara-gara sikap 'nanti saya buat' orang yang bertanggungjawab, lutut saya jadi mangsa keadaan. Tak pasal-pasal melecet lutut. Kes ketiga, berlaku semalam. Dalam sibuk-sibuk saya bergerak ke sana sini dalam ofis semalam, sekali lagi lutut menjadi mangsa. Kali ni bukan mencium lantai sebaliknya mencium bucu meja gara-gara kaki saya tersadung beberapa kotak barang yang diletakkan di sebelah meja saya. Sakitnya, jangan cakaplah. Kes terbaru berlaku beberapa jam yang lalu. Sekali lagi kaki saya ni tersadung wayar printer yang 'terlupa' untuk digulung semula oleh rakan sepejabat. Apa yang pasti, jari kaki saya masih kesakitan lagi sekarang.

Hurmm... bila fikir-fikir balik, salah siapa sebenarnya? Saya yang cemerkap ke, atau memang ofis ni merbahaya?


pic taken: google image

No comments:

Post a Comment