Followers

Sunday, July 12, 2009

My View: Novel Street Vendetta by Mazni Aznita

(picture taken from anita aruszi's blog)


Love is always a beautiful things in our hearts. Sweet and sour..

Aku baru selesai membaca Street Vendetta. Komen? One of the best story ever written by Mazni Aznita a.k.a Anita Aruszi! 4* untuk cerita ni. Masa baca SV ni rasa macam naik roller coaster. Macam-macam rasa ada. Aku tak tahulah orang lain tapi SV buat aku gelak tak ingat dunia dan menanggis macam kucing mati anak. Walaupun genrenya romantik komedi, tetapi ada juga bab-bab yang boleh buat kita meleleh air mata (atau aku yang over sensitive? hehehe...)
Cerita ni permulaannya nampak sempoi gila. Lelaki jumpa perempuan. Gaduh. Lepas tu mula kuch kuch hota hai. Nampak tipikal. Tapi penulis berjaya menggarap watak Kojie dan Anabella ni lari jauh dari 'ketipikalan' ni (amaran, perkataan ini tak wujud dalam kamus dewan). Aku rasa inilah novel pertama yang aku baca yang menampilkan hero, heroine dan watak-watak pembantunya yang berperangai macam manusia normal. Berperangai macam kita! Bila tengok cara mak Bella melayan Bella, teringat pulak dekat mak saudara aku yang layan sepupu aku macam tu..hehehe. Tak pernah lagi aku jumpa heroine yang sengal macam si Bella atau hero yang sempoi dan terlampau baik macam Kojie.
Jalan ceritanya pun menarik. Buat aku tak sabar nak ke muka surat seterusnya lebih-lebih lagi bila watak Fakruzi muncul (walaupun sebenarnya masa ni hati dah rasa sakit sikit sebab Kojie dah mati). Nak sangat aku tahu siapa si Fakruzi ni sebenarnya. Dan bila dah tahu, hambalah manusia yang paling happy dalam dunia ni...hahaha...(maaf tak boleh nak beritahu sebabnya kenapa kerana ianya akan spoil mood orang yang belum baca). Gaya bahasa yang digunapakai pun menarik. Ayatnya mudah dan ringkas. Macam ayat-ayat yang kita guna sehari-hari.
Overall, Street Vendetta best! Tak ada perkataan lain yang boleh digunapakai selain best. Bagi yang meminati genre romantik komedi, belilah cerita ni. Kepuasan adalah dijamin. Korang mesti nak gelak aje. Walaupun tajuknya kedengaran agak-agak ganas (hendaknya perkataan Vendetta tu) tapi jangan risau, tiada pertumpahan darah yang berlaku (err... kecuali ada satu bab tu). Kalau rasa-rasa hati tu tengah berduka, memang buku ni boleh buat orang ketawa.

Membaca SV akan membuat kita tersenyum sendiri sebab sedar atau tidak, dalam hidup kita apa yang dialami oleh mereka di dalam SV turut dialami oleh kita. Setakat ni aku belum ada kawan macam si Bella atau Kojie. Tapi aku kenal orang yang macam Tumirah Kuncup, Nora dan Iqbal. Hehehe..bos macam Encik Hafiz pun aku pernah jumpa.
Meminjam kata-kata Anita Aruszi di belakang novel; 'Kisah Bella dan Kojie digarap dengan watak-watak mereka yang berada dekat dalam kehidupan saya sendiri dan mungkin juga kehidupan anda'. Sangat-sangat bersetuju dengan penyataan ini.

Hehehehe....
Ok. Jam dah pukul 4.30 pagi. Masa aku untuk tidur. Pukul 9.00 nanti ada discussion dengan bos aku. Huhuhu..hari ahad pun kena keje. Bosan betul! Huwaaaa...aku pun tak ingat nak discuss pasal apa nanti. Jangan tercerita pasal Bella dan Kojie sudah...

1 comment:

  1. salam nita gitulah jika penulis bila membaca ada saja dituliskan sal buku yang dibaca,liza setuju dengan komen farah tentang SV..nanti suruh nita bagi hadiah bila ada pembaca memberi komen yang bagus sal buku tu kena bagi hadiah..kha..kha..liza seronok membaca semua buku AA..semoga farah pun dapat menjadi penulis seperti AA...k

    ReplyDelete