Followers

Thursday, November 10, 2011

Slot Pagi Puan J!



"Kau tidur pukul berapa malam tadi?" Soal Mak. Aku dah mengeluh. Terasa menyesal pula masuk dapur pagi ni. Kalau aku tahu mak akan buat sesi soal-jawab pagi ni, aku akan terus tuju pintu depan dan pergi ofis.

"Entah. 12 lebih kot." Aku jawab nak tak nak. Mak dah jengil mata. Aku dah buat muka bosan. Itu tak ada lain, nak mulakan slot pagi bersama Puan J kat dapur rumah.

"12 lebih apanya. Mak bangun pukul 3 tengok kau dok mengadap kertas-kertas tu lagi. Tu, mata dah macam panda tak cukup makan. Kulit muka dah kusam. Kes tak cukup tido lah tu kan?" Kan aku dah cakap. Dia mula dah....

Disebabkan kepala aku dah berdenyut-denyut, badan pun sekejap sejuk, sekejap panas, aku pun slowly bangun dari kerusi, capai handbag, capai laptop dan jalan ke depan. Kalau aku duduk lagi lama kat dapur tu, aku takut penyakit migraine datang je. Ingat dah selesai, rupanya mak ikut aku sampai ke ruang tamu.

"Kau baca tak suratkhabar mak suruh baca semalam?" Aku angguk.

"Hah! Dah tu? Nak sangat kena depression ke?" Aku sengih je. Nak kena depression, tak payah tunggu aku kerja macam hamba tu. Dengar mak punya membebel pun boleh depressed! Tapi aku cakap dalam hati je lah. Nak cakap depan-depan, kecil pula hati Puan J nanti.  Mak aku teruskan ceramah pagi dia sampailah kena tegur dengan ayah aku. Agaknya Encik Husain pun dah tak tahan dengar pitching mak yang luar biasa tingginya pagi tadi. Tapi macam biasalah. Kalau dah namanya Puan J tu, manalah dia reti berhenti walau disuruh-suruh. Selagi hati dia tak puas, dia akan continue bagi ceramah tu. Yang buat aku bangga tu, pagi tadi aku boleh diam je bila mak bagi ceramah. Kalau tidak mulut aku rajin sangat buat serangan balas. Hohoh..satu hal yang tidak sihat ye kawan-kawan. Berdosa besar menjawab cakap mak!

Kesudahannya pagi tadi aku pergi kerja dalam keadaan yang tak berapa nak tenang (dalam erti kata lain, marah!) Walaupun aku tak menjawab, tapi hati aku ni geram jugaklah dengan ceramah mak tu. Aku tahu mak tu risau je tengok aku kerja macam orang tak berapa betul kebelakangan ni. Balik kerja lambat. Lepas tu sambung balik buat kerja kat rumah. Tidur tak tentu masa. Lepas tu komplen sakit kepala. Kalau aku jadi mak pun aku bising. 

Tapi nak buat macam mana. Memang sekarang ni waktu sibuk. Siapa yang kerja bidang construction ni mesti tahu, kalau projek dah nak habis memang banyak benda nak kena buat. Lebih-lebih lagi kalau melibatkan kerja yang bermasalah macam projek sekarang. Banyak documentation kena buat. Handover report, as built drawings, warranty, T&C, UAT dan macam-macam lagilah. Kena pulak client kami ni banyak sangat songehnya. Macam-macam nak sampai benda yang tak perlu ada pun di adakan. Macam mana kami tak rungsing?
Next week, proses handover building. Maknanya kerja aku selesai. Jadi buat mak tersayang, bertahanlah 2-3 hari lagi ye dengan jadual gila saya. Saya akan ambil cuti dan rehat cukup-cukup. Lepas ni jangan pulak bosan tengok muka saya tercongok je kat rumah.

p/s: sampai je office kepala aku bertambah sakit. pergi klinik kat bawah doktor kata aku demam. adoilah. ini bahana sebab keluar kerja dalam keadaan marah kat mak lah ni. huhuhu..nasib baik mak dah ampunkan! Kepada kawan-kawan, jangan melawan cakap mak! tinggi daulatnya seorang ibu ni.

1 comment:

  1. lepas ni rehat dan rehat dan rehat sambil siapkan ms yang terbaru...yahuuu tahun depan akak boleh beli novel baru hehehehe

    ReplyDelete